Det är återigen dags för nationell hastighetsvecka. Förutom poliskontroller sprids en film om fortkörandets konsekvenser i sociala medier.
Senast i mitten av augusti genomförde landets polisen en trafikvecka med fokus på att försöka få folk att lätta på gaspedalen. Nu görs det igen: 14-20 september finns extra många poliser ute i trafiken, antingen genom synliga hastighetskontroller eller genom dold övervakning i video-/pilot-fordon.
Läs också: Polisens hastighetsvecka igång: ”Alla har ett ansvar”
Förutom fältarbetet satsar man också på en informationskampanj i sociala medier med en film som belyser konsekvenserna av att köra för fort.
– Under första halvåret 2020 omkom 114 personer i trafikmiljön och det är 114 för många, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen. Det är föräldrar, barn, syskon och vänner som inte kommer hem till sina nära och kära.
Enligt polisen kör ungefär hälften av alla bilförare för fort, de flesta mellan 6-9 kilometer i timmen.
– Det kan låta lite, men eftersom förarna är många så bidrar det till en höjd medelhastighet på våra vägar, säger Ursula Edström och fortsätter:
– När tempot ökar, ökar även risken för att göra misstag, vilket kan leda till allvarliga trafikolyckor.
Läs också: Trafikpolisen ryter ifrån: "Vi går på knäna"
Läs också: Polisens hastighetsvecka igång: ”Alla har ett ansvar”
Förutom fältarbetet satsar man också på en informationskampanj i sociala medier med en film som belyser konsekvenserna av att köra för fort.
– Under första halvåret 2020 omkom 114 personer i trafikmiljön och det är 114 för många, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen. Det är föräldrar, barn, syskon och vänner som inte kommer hem till sina nära och kära.
Enligt polisen kör ungefär hälften av alla bilförare för fort, de flesta mellan 6-9 kilometer i timmen.
– Det kan låta lite, men eftersom förarna är många så bidrar det till en höjd medelhastighet på våra vägar, säger Ursula Edström och fortsätter:
– När tempot ökar, ökar även risken för att göra misstag, vilket kan leda till allvarliga trafikolyckor.
Läs också: Trafikpolisen ryter ifrån: "Vi går på knäna"
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta har vi hört och läst om i många år nu. Ser jag någon polis ute på vägarna? Nä. Jag hör polisen lite då och då. Då handlar det om fortkörning från deras sida. Antingen för att reda ut nåt bus. Eller för att de är sena till innebandymatchen.
Tur man kör Toyota Auris Hybrid. Med den ligger man aldrig över max tillåten hastighet utan gärna 3-5 km/h under.
Alltid alltid hastigheten men aldrig koll på bilisternas förmåga på att ligga precis bakom en eller använda blinkerserna eller backspeglar. Tror hastigheten orsakar mindre olyckor men dödligare givetvis vid högre fart. Många olyckor beror nog mera på ovanstående orsaker än hastigheten.
Reflexväst och hårtork är annars effektivt.
Om över hälften kör för fort kanske är det fel på lagstadgad hastighet? Folkviljan säger uppenbart något annat!
Det är mer än hälften som kör för fort ( eller över den ofta för låga hastighetsgränsen ) de flesta kör 5-10km för fort, trafikrytmen på de flesta 50 vägar är ca 60 och ca 80 på 70 vägar. Polisen gör det enkelt för sig att ibland åka ut och mäta hastigheten på " fortkörare" när det enligt mig finns större problem med värre uppförande i trafiken.
Stefan - var bor du? Vill bo där xD I Östergötland kör man 10-20 under. Vid kamerorna stannar man och leder bilen förbi, ifallatt xD
Roger, bor strax utanför Stockholm, i Nacka. Saknar ert lugnare tempo utanför storstäderna, men inte i trafiken om det är som du skriver.
Den här filmen påminner om anti rök och snus kampanjer i skolan 1982, inte någon högre intelligens som ligger bakom manus där.
Det är vägen - vilket inbegriper årstiden, geografin, miljön vid sidan av vägen, tiden på dygnet och typen av trafik som avgör vilken hastighet som är lämplig.
Baseras hastighetsgränsen på detta är det betydligt lättare att få en åtföljnad av hastigheten.
Att gå ut och blint generalisera och klaga på enskilda km/t utan någon annan argumentation än retorik från 1970-talet är amatörmässigt.
Sådant tal är det ingen som lyssnar på.
Vill man ha sänkta hastigheter måste man kombinera en sådan önskan med ett intelligent och pedagogiskt budskap, vilket filmen saknar, den är endast propaganda.
Idag är Stockholms innerstad kontaminerad poliser överallt :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.