I samband med skolstarten anordnar polisen en så kallad nationell trafikvecka med fokus på hastighet.
I praktiken innebär det fler hastighetskontroller, särskilt vid förskolor och skolor, där begränsningen ofta är 30 km/tim, men även vid exempvis stadscentrum eller köpcentrum.
– Många är nu tillbaka på jobbet efter semestern. Det rör sig mycket folk på vägarna och alla ska kunna känna sig trygga och säkra. Vi vill att fler ska följa hastighetsbegränsningarna och ett sätt att uppnå det är genom hastighetskontroller, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid Polismyndigheten, och fortsätter:
– Små hastighetsöverträdelser kan vara skillnaden mellan liv och död. Vi skulle kunna spara många liv varje år om alla höll sig till hastighetsbegränsningarna.
Läs också: Forskaren om att sänka hastigheten: Bilisterna måste visa hänsyn
Stor skillnad mellan 30 och 50
Enligt Trafikverket kan en fotgängare överleva en kollision med en bil i 30 km/tim, men vid 50 km/tim däremot är chansen att överleva minimal. Hans Yngve Berg, som är analytiker på Trafikverket, säger att alla förare har ett ansvar att köra i lämplig hastighet och följa hastighetsbegränsningen.
– Men det handlar också om att skapa en vägmiljö som stöttar förare att följa den hastighetsgräns som gäller på vägen. Till exempel smalna av tätortsgator eller använda gupp så att det blir naturligt för trafikanterna att följa skyltad hastighetsgräns, säger han.
Läs också: Se bilderna: Så ska polisens nya Volvo XC60 se ut
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej tack, inga mer gupp på vägarna, det är så irriterande. Då tar jag hellre blomlådor och annat som får ner hastigheterna.
Bor precis vid en skola. Hastigheten är satt till 30, och det är inga problem.
MEN, dessa rattsurfare!
Så fort mamman lämnat sitt barn på skolan så åker mobilen fram, då skall det textas och kollas mail, mitt bland gående barn som är på väg till skolan.
Ta bort dessa!
Om någon kör i 50 och ett barn kliver ut på vägen, så reagerar denna förare genom att bromsa, och får ner hastigheten radikalt. Om någon sitter och rattsurfar i 30, så kommer denna inte hinna reagera för barnet.
Hastigheten är inte enda problemet, fokusera på de andra också.
Förra veckan körde jag runt i mellan Sverige, typ utanför Hudiksvall mm... en körde i 120 km/h med släp och på släpet står en mindre båt lastad.. han körde om mig, då jag bara låg i 115 km/h...snacka om farligt. Överlag kör många för fort, det gäller alla vägar...kanske ännu mer när hastighets gränsen är mellan 30-90 km/h. (min hastighet var 109 km/h enligt GPS...eftersom hastighetsmätare visar ca 5-6 km/h för mycket).
Jag fattar inte varför alla har så bråttom hela tiden. Tror alla att de är nya Ronnie Pettersson?
Kanske hastighetsbegränsningen är satt får lågt, helt enkelt.. Bara för att fart ”dödar”, som alla vet - måste det finnas någon att ”döda” på raka landsvägar med hundratals meter med fri sikt och klippta vägrenar.. Kör man mycket på landsväg som tidigare var 90, är nuvarande 80 ( eller i sämsta fall 70) för lågt. Men myndigheten mäter bredd på väg som stor orsak till sänkning, även om jag aldrig sett något hända på de ”smalare” landsvägarna..
Utbildning är fortfarande nyckelordet till säker körning/trafik. Idag görs regler som passar de sämsta förarna, cyklister etc - sk. quick fix - så politikerna kan sitta kvar och tycka de tar bra beslut. Emedan huvudparten av trafiken lider..
Hastighetsgränserna behöver höjas rejält på sina håll för att bli respekterade. Högre genomsnittshastighet skulle också minska på trängseln. Fri fart på motorvägar sommartid.
Fri fart ? Det är ju redan ett faktum i detta land.
Bra. Och ta även så många rattsurfare som möjligt, tafsande på mobil bakom ratten har blivit ett elände som ofta skapar farliga situationer.
Så många som inte vil fatta men ändå tror de vet bäst, och alla dessa har lite egna tolkningar och lösningar som är olika. Så klart att alla bara ska följa de regler som finns och om inte det passar ska en inte ha körkort och inte köra i trafiken.
Det vore önskvärt om dessa poliser när de äntligen är ute i trafiken höjer blicken och även ser andra trafikbrott som för korta avstånd till framförvarande fordon, tokiga omkörningar och filbyten, körning över heldragen linje, ej följa väjningsplikt, stopplikt, rödljuskörning etc. jag ser nästan alla dessa trafikbrott dagligen i Stockholm när jag pendlar 6.5 mil tur och retur till arbetet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.