Polestar har lagt om sin strategi. Även om försäljningen ökade i Sverige förra året sjönk den globalt under förra året, med 15 procent.
Ett steg i den nya riktningen har den nytillträdde Polestarchefen Michael Lohscheller redan infört. Polestar ska kraftigt öka antalet visningslokaler och återförsäljare.
– Vi behöver gå från att visa till att aktivt sälja bilar, sa han i ett uttalande förra året.
En annan nyhet är att Polestar utvecklar en kompaktsuv som blir mindre än dagens Polestar 3. Den döps till Polestar 7 och ska byggas i Europa för att slippa EU:s strafftullar på Kinabyggda bilar.
– Vi ger oss in i det snabbast växande segmentet i världen, säger Michael Lohscheller.
Färre plattformar
Några bilder eller tekniska specifikationer finns ännu inte för Polestar 7. Michael Lohscheller vill heller inte avslöja vilka partners som märket ska använda sig av i utvecklingen, men han hintar om att Polestar i framtiden inte ska använda lika många plattformar som i dag.
– Det har vissa fördelar, men också nackdelar. Mitt mål är att vi harmoniserar detta och i framtiden bara har en plattform. Över tid ska alla våra bilar bygga på den plattformen.
Polestarchefen siktar på att öka försäljningen med 30–35 procent mellan 2025 och 2027. Företaget ska också ha ett positivt rörelseresultat före räntor, skatt, nedskrivningar och avskrivningar (så kallat ebitda) redan i år.
– Både när det gäller försäljning och finanser förväntar vi oss att 2025 blir det starkaste året i Polestars historia, säger Michael Lohscheller.
Alla våra tester och provkörningar av Polestars modeller hittar du här.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- Idag 18:42 Optimus skrev: Mr Snoid…
- Idag 18:14 Mr Snoid skrev: N-iklas…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.