Polestar levererade 11 900 bilar under tredje kvartalet vilket är en minskning med 14 procent jämfört med samma period i fjol. Hittills i år har 32 300 bilar levererats, en minskning med nästan 23 procent – anmärkningsvärt med tanke på att Polestar nu börjat leverera de nya modellerna 3 och 4.
Att den globala försäljningen går trögt beror enligt bolaget på ”marknadsförhållandena”, och de kommande strafftullarna på Kinabyggda elbilar riskerar att göra läget värre.
I Sverige är dock läget ett annat. På den svenska marknaden har Polestar i stället ökat antalet nyregistreringar med 49 procent hittills i år och märket är det fjärde största när det gäller elbilar.
Den nytillträdde Polestarchefen Michael Lohscheller säger att bolaget nu behöver ”gå från att visa till att aktivt sälja bilar”. Märket ska till exempel börja ta emot beställningar av bilar i sina visningslokaler och etablera sig i fler städer – i vissa fall tillsammans med Volvos återförsäljarorganisation.
– Att gå över till en mer aktiv försäljningsmodell stöttar redan våra ambitioner eftersom de första marknaderna som infört den redan visar bra orderingång, säger Michael Lohscheller i ett uttalande.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (41)
- 2024-10-14 23:42 Bakruta, sidoruta och…
- 2024-10-14 23:33 saabnisse skrev: Optimus…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.