Redan när Volvo lanserade prestandamärket Polestar stod det klart att bilarna inte skulle säljas hos Volvos vanliga återförsäljare. Istället skulle Polestar satsa på att bygga upp ett eget nätverk av visningslokaler kallade Polestar Spaces.
Nu meddelar Polestar att de två första svenska lokalerna öppnas i Stockholm och Göteborg. Men service av bilarna ska trots allt göras av Volvohandlare runt om i landet, så där blir det ingen unik upplevelse för Polestarägarna på samma sätt som i showroomlokalerna.
Polestars nya butiker ska öppnas i sommar och totalt finns planer på 50 visningslokaler världen över. Lokalerna i Sverige kommer vara belägna på Norrlandsgatan 5 i Stockholm och Kungsportsavenyn 25 i Göteborg.
Precis som hos Tesla görs beställningen på nätet och visningslokalerna är till för kunder som vill känna på bilen innan de slår till. De ska inte vara belägna i industriområden utan mitt i städerna. Det ska finnas möjlighet att provköra och prata med experter ”i en avskalad miljö som är utformad för att ta bort pressen i säljprocessen”, enligt Polestar.
”Personerna som möter dig i Polestar Spaces är produktspecialister snarare än säljare, och de arbetar inte på provision”, skriver märket i ett pressmeddelande.
Polestar har redan två showrooms i Peking och Oslo, som alltså smet före Sverige i öppningen av märkets visningslokaler.
Polestars fabrik i kinesiska Luqiao är igång och produktionen av elbilen Polestar 2 har påbörjats. Den ska nå de första köparna under sommaren 2020.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Beställa på nätet = fast pris = noll möjlighet att pruta (för privatpersoner).
Mattse: Sen är väl frågan om det egentligen är en nackdel? Jag har alltid förhandlat på priset med vid nybilsköp, men sen finns det de som är bättre och sämre på att göra det, eller en del som helt enkelt inte vågar det. Så ur ett rättviseperspektiv är det väl en fördel med fasta priser. Sen är inte världen rättvis, och ska inte vara på alla plan, men jag ser inga som helst fel med ett fast pris som alla betalar. Sen kommer det säkert bli som hos Tesla att för de som vill så kan man köpa bil av representanterna i showroom med. Men det heter det bara ska gå att göra online. Jag gjorde min Teslaaffär med en "säljare" på plats i deras butik/showroom.
Märkligt att det är ett måste för många att kunna pruta på bilpriset, som vore vi kvar på hästhandlartiden eller i en orientalisk basar. Vilken annan konsumentprodukt är det självklart att kunna pruta på?
Att lägga en order `utan att prata´ det är framtiden det ;)
Handla på nätet är ju en enda stor rabatt hysteri med koder hit och dit som kan sökas på nätet mm.
Och det är väl sällsynt att någon betalar listpriset i bil broschyren.
Och gör man det är man ju blålurad.
Den som läser på lite på nätet och besöker lite handlare inser snabbt detta
För några år sen lanserade Mercedes i Sverige fasta priser på sina bilar, prutat och klart. Man har inte hört mer om det, deras kunder vägrade väl att avstå från prutningskulturen. Numera är det nog bara lågprismärket Dacia som vägrar prutning.
Gillar inte detta upplägg.
Jag gillar min handlare, ibland svänger jag förbi på en kopp och vi talar om allt utom bilar.
Om Polestar inte finns tillgänglig hos min handlare kommer jag inte köpa någon.
40-talisten: Går utmärkt att pruta på Dacia med! Dock inga 12-15% som en del andra märken lätt ger. Men min kollega fick bra rabatt på sin Logan.
Naturligtvis ska man pruta på lite dyrare saker som t.ex. bilar, tv-apparater och vitvaror. Jag har nog sparat flera hundra tusen kronor genom åren med att pruta. Sista var en diskmaskin som kostade 5.400 kr som jag fick ner till 4.500 kr efter lite övertalning.
Kul att andra efterliknar Teslas upplägg med egna butiker i stället för återförsäljare. Vi får se om de får lika dåliga säljare.
https://teslaclubsweden.se/nu-ar-det-bevisat-tesla-har-de-samsta-bilsaljarna/
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.