Nästa artikel
Plötsligt exploderade taket
Nyheter

Plötsligt exploderade taket

Publicerad 19 juni 2015 (uppdaterad 19 juni 2015)
Troligen var det ett stenskott dom gjorde att taket sprack.
Mitt på motorvägen sprack glastaket och splittret regnade ner i Birgitta Ekman Lissgärdes Renault Mégane Scénic. En farlig situation som blir allt vanligare, eftersom fler och fler bilar har panoramaglastak.
Panoramaglastak ger en luftig kupé och har blivit ett allt vanligare tillval på många bilar de senare åren. Men det finns också nackdelar med de stora glastaken.

Birgitta Ekman Lissgärde råkade ut för rena skräckfärden när hon körde på motorvägen från Täby till Solna. Plötsligt exploderade glastaket och sylvasst glassplitter regnade över henne och in i bilens kupé.
– Det var en chockartad händelse. Stora sjok av glas rasade in i kupén och jag skar mig i handen. Jag kunde inte stanna direkt, utan fick köra vidare och tog mig till verkstaden, säger Birgitta Ekman Lissgärde.
– Efteråt var jag väldigt skakad och hade huvudvärk. Det hade ju kunnat gå mycket värre, tur att inte våra barn satt i baksätet. Där kom det ännu mer glassplitter.
Det var främre delen av taket som sprack. Orsaken är inte fastställd, men troligen rör det sig om ett stenskott.
 
Eftersom panoramaglastak blivit allt vanligare på bilar de senaste åren har det också skett en ökning av antalet skadeanmälningar. Dan Falconer är ansvarig för motorförsäkringar på försäkringsbolaget If:
– Det finns helt klart en trend. Vi märker av en negativ utveckling vad den gäller den här typen av skador, eftersom allt fler bilar har glastak. Oftast är ett stenskott den utlösande faktorn till att glastaket spricker. Spänningar mellan glastak och kaross gör att det räcker med ett litet stenskott för att hela rutan spricker.
– Hos de flesta försäkringsbolag gäller inte den vanliga glasförsäkringen, utan vagnskadegarantin eller vagnskadeförsäkringen. Där är det ofta stor skillnad på självrisken.
 
Renaultverkstaden Upplands Motor i Akalla, som tog emot den aktuella bilen, föreslog först att montera en plastfilm för att skydda mot framtida glasskador.
– Vi har bytt glastaket i bilen och plastfilmen var en idé från oss från början. Det var det enda som vi kunde  tänka oss som åtgärd efter att ha bytt glastaket, säger Jovan Aleksic, tillförordnad chef på Renaultverkstaden på Upplands Motor.
– Men vi fick avslag på det från Renault, av säkerhetsskäl. Glaset är konstruerat för att splittras på ett så säkert sätt som möjligt och en film skulle ändra de egenskaperna.
Laminerat säkerhetsglas skulle enligt Renault bli för tungt för att användas i panoramaglastak. Istället används härdat glas.
 
Att återkalla bilar för den här typen av händelse är inte aktuellt säger Karin Karlsson, presschef för Renault Nordic:
– Det finns inga planer på att ändra i Renaults produktion. Glastak är något våra kunder efterfrågar och finns därför med som tillval i utrustningen. Risken för stenskott får man själv bedöma och ta ställning till. Det är dock inget vanligt förekommande och en relativt låg risk. 
Renault kan eller vill inte svara på om ett glastak är lika säkert ur krocksynpunkt som ett plåttak.
– Strukturen är uppbyggd på så sätt att det ska ge ett gott skydd åt passagerarna oavsett om det är plåttak eller glastak, säger Karin Karlsson.

Diskutera: Har du varit med om något liknande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-19 12:24
Peugo

Varför kan PSA ha laminerade panoramatak då?
Till exempel 3008: http://www.peugeot-baysideeuropean.com.au/media/deliacms/media/8/821-5402c9.pdf
"Along similar lines, the panoramic laminated glass roof uses a glass thickness of only 5 mm, allowing a gain of nearly 5 kg compared to traditional technology, whilst also retaining the same level of safety."

#2 • Uppdaterat: 2015-06-19 12:36
Rikard

Om jag inte mins fel är det lag på laminerad vindruta sen länge.

Undra hur utslaget blivit om fallet dragits i en amerikansk domstol, kunden har ju uppenbarligen skadat sig, jag är tveksam att Renaults svar skulle funkat då.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-19 13:30
Bilnerd

Renault har tyvärr en riktigt kass kvalitet. Skulle inte förvåna mej om rutan sprack av egen kraft. För några år sedan hade vi inne en sådan bil. Det var en megane. Det knäppte från taket klagadade ägaren på. Vi bytte allt innertak men knäppandet var kvar. Det kom o gick. Jag misstänkte att det var någon form av resonans som kom någon annanstans från karossen. Troligtvis en fog som inte gjorts rätt från fabrik. Nöjd kund? Hon klagade vilt men renault vägrade ta tillbaka bilen. De påstod att felet var avhjälpt. Trots att vi var flera som hörde knäppandet.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-19 14:37
Roger Skagerström

En enkel fix vore att montera dessa glas i en absolut vridstyv ram av kolfiber eller annat helt stumt material. Eller ja enkel och enkel - skulle ju krävas att bilen designas för det från början. Men då skulle de kunna ha sockerglas i rutan eller vad de vill - bilens karossvridningar skulle inte påverka ändå.

Eller laminera skiten. Ett lager flexibelt Gorillaglas på insidan skulle fixa problemet med. Liksom kolfiber så är det inte direkt billigt men man skulle slippa rubriker som dessa :P

#5 • Uppdaterat: 2015-06-19 14:40
Peugo

Bilnerd, ditt exempel är inget bra för även dom märken med bra rykte har stora problem med oljud runtom i bilen. Jag har förstått att Renault haft väldigt bra kvalitet när man ser på dom viktigaste, största och dyraste delarna i bilen och det måste man lyfta hatten för dom eller hur? Har för mej att även BMW (eller var det Mercedes) haft samma problem med tak som "spängdes"? Minns nån om det var Vi Bilägare eller Teknikens Värld som skrev om det? Som tur har det inte varit frågan om någon epidemi.

#6 • Uppdaterat: 2015-06-19 17:11
Rutger Jönåker

Otrevlig historia... Nä, detta med glastak är något jag avstår. Även om det ger fint ljusinsläpp så stjäl det även takutrymme. Finns det något test på vad som händer om man krockar med en älg, eller rullar runt? Är taket lika starkt som med plåttak? Lär nog i varje fall bli glassplitter som yr även då...

#7 • Uppdaterat: 2015-06-19 20:53
bgl

Sätt dit en skiva av Margard (polykarbonatplast)! Både starkare och lättare.

#8 • Uppdaterat: 2015-06-19 23:01
Hackenbush

Då kanske vi slipper bilbränder nu då bilarna exploderar av sig själva?

#9 • Uppdaterat: 2015-06-20 00:55
PREVIA

Vad skall alla andra bilägare göra som skaffat sig en bil med panoramatak som kanske exploderar medans man kör i mörker när det spöregnar samtidigt som bebisen sitter tillbakalutad i barnstolen brevid föraren?
Har man tur när taket exploderar så kör man inte in i mötande bil eller ner i diket utan lyckas stanna och kan börja plocka vassa glasbitar ur bebisens mun och ögon samtidigt som regnet öser ner genom det jättestora hålet som öppnat sig mot himlen. Om jag ägde en sådan bil skulle jag nog sälja den fort om den var försedd med tak som var av glas och inte var laminerat även om laminerade glasrutor kan tappa glasbitar när de går sönder.
När barnen var små hände det ibland att hela bilen var full med egna och andras barn vilket inte skulle göra det lättare vid en liknande olycka.
Den här säkerhetsaspekten har inte kommit fram när biltidningarna lovordat och talat lyriskt om stora glastak över huvudet i bilarna.

#a • Uppdaterat: 2015-06-20 11:54
Bilnerd

Peugo. Renault har urkass kvalitet. Förutom styr och spindelleder är elfel vanligt med trilskande startspärrar o nycklar, trasiga tändspolar, blinkande instrument, vindrutetorkare som inte går o när de startar går de inte att stänga av, elfönster, c-lås och dörrstängningsmekanism. O när motorn och dörrstägningen går i bakdörren får den sågas upp o ersättas med en ny dörr.... Men rost har renault fått ordning på. De ser ofta fina ut undertill, tvärtemot en del andra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.