Nästa artikel
Peugeot hakar på coupétrenden
Illustration

Peugeot hakar på coupétrenden

Publicerad 19 mars 2014 (uppdaterad 19 mars 2014)
Peugeot spinner vidare på framgångarna med 308-modellen som blev Årets Bil 2014. Om två år släpps fyradörrarscoupén 408 GT, som tekniskt bygger på 308:an. Den ska bland annat utmana Mercedes CLA och Volkswagen CC.

Allt började en gång i tiden med Mercedes CLS. År 2004 slog den tyska prestigetillverkaren till med en helt ny biltyp; en fyradörrars coupé. Den spektakulära Mercedesmodellen gjorde, efter en tids inledande tveksamhet, stor succé och resten av bilvärlden började sakta men säkert haka på den nya karosstrenden.

I dag finns mängder av fyradörrarscoupéer i olika storleksklasser; från mellanklassbilar till rena lyxåk. Några exempel är Volkswagen CC, BMW Gran Coupé och Audi A5/A7 Sportback – och så förstås Mercedes CLA, som är en fyradörrarscoupé byggd på A-klassmodellen.

Nu har även franska Peugeot bestämt sig för att ta fram en utmanare i klassen. Bilen får beteckningen 408 GT och är i allt väsentligt baserad på 308-serien. Den är i första hand tänkt som ett något billigare alternativ till premiumtillverkarnas mer påkostade fyradörrarscoupéer.

408 GT blir 460 cm lång, det är ungefär 30 cm längre än den vanliga 308-modellen. Den får halvkombilucka och blir 4+1-sitsig. Det innebär att baksätet är utformat som två fåtöljer och att mittplatsen närmast är att betrakta som ett nödsäte. På motorpaletten finns ett antal olika bensinare i effektspannet från 130 ända upp till 270 hk. Dieslarna ligger mellan 120 och 180 hk.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeots coupéplaner?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-03-19 22:11
Raphael

Ja Hr Tow, Peugeots senaste nya modeller har lyckats bra på marknaden - men även Citroëns nytillskott har lyckats väl. C4 Picasso II är nr 1 i Europa, alltså Europas mest sålda minibuss och leder solklart. Snart släpps C4 Cactus ut till återförsäljarna och jag gissar på succé då modellen har fått mycket positiv respons när den visades på Geneve-mässan nyligen. För Peugeots del tror jag starkt på nya 308 SW, alltså kombiversionen. Jag tror den kommer lyfta 308-försäljningen till nya höjder - inte minst i Sverige. Till detta kommer samarbetet med Opel där den nya inköpsorganisationen sparar ännu mer pengar och genom att nästa Zafira byggs av PSA så får PSA in mer avsättning för sin teknik.

Jag tror även på att nya C1 och 108 blir framgångar.

Från mitt perspektiv finns det anledning att vara positiv och optimistisk gällande PSA:s framtid. Ryktet om PSA:s död ser jag som en kraftig överdrift som jag tror mer handlar om önsketänkande från vissa individer än som har sin realitet i hur det faktiskt går på marknaden.

#c • Uppdaterat: 2014-03-19 22:16
Raphael

När det gäller denna "408 GT" så ger artikeln intryck att detta är en ny idé, men så är inte fallet. Modellen har varit i utveckling under ett par års tid och det har visats spekulativa designskisser på den ända sedan år 2012... Däremot så kan vi säga att projektet har fått mer energi och kraft från ledningen på senaste tiden, lite mer än 220 volt i ledningen om jag tillåts skoja till det (ja, jag skojar ju till det ändå oavsett tillåtelse :) )...

#d • Uppdaterat: 2014-03-19 22:46
MichaelTow

Raphael, du har helt rätt, Citroëns C4 Picasso har redan visat stora framgångar, vilket reflekteras på höga försäljningssiffror och höga betyg i testerna. Cactus kommer definitivt att sälja bra, det kan jag slå vad om. Allt annat skulle vara konstigt, med en prislapp som börjar 14 000 Euro, en snygg design och bra grund utrustning. Jag tror även liksom du att den nya C1 och 108 kommer att sälja bra. Peugeot har en fin tradition med att bygga vackra coupe, 504 var en fröjd för ögat, 406 coupe likaså, bästa bilen jag har ägt. SR1 concept har funnits cirka tre år, 408 GT har många likheter med den. Sök även på 608 concept.

#e • Uppdaterat: 2014-03-19 22:49
MichaelTow

MVH AL, är du inte trött på att göra bort dig gång efter gång?

#f • Uppdaterat: 2014-03-19 22:55
MichaelTow

MVH AL, är du fortfarande inte medveten om att de Tyska biltillverkare lämnar de sämsta garantier av alla tillverkare? Efter garantitiden kostar det skjortan att bibehålla bollen då det är just de tyska så kallade premium bilmärken som drabbas av de tyngsta och mest kostsamma problem, det har du sett! Du har även sett de allvarliga problem som drabbar ägarna av en Porsche GT3 (risk för brand, bilarna återkallas) och rost problem för tyska bilar som har inte kört mer än 8000 mil ...

#g • Uppdaterat: 2014-03-19 23:06
MichaelTow

MVH AL, kan du tyska? Här kommer glädjande nyheter för dig från Autobild tidningen från 21 feb i år: "trots massiver probleme mit dem Siebengang-DSG (Interne Bezeichnung DQ200) sight VW von einem Ruckruf von rund 257 000 Fahrzeugen ab. Alltså återigen tysk kvalitet när den är som bäst. Hur lång tid ska det ta innan de kommer att lösa dessa omfattande problem för gott, och hur många bilägare drabbas av detta?

#h • Uppdaterat: 2014-03-20 09:29
Raphael

Herr Tow, jag börjar undra vad VAG-gruppen gör med sin enormt stora R&D budget. Uppenbarligen spenderar de inte något ur den som har med kvalitet på bilarna att göra. :) Jag säger som jag har sagt tidigare - det viktiga är inte primärt hur mycket pengar man har, utan det viktiga är vad man gör med dem. Hellre PSA som spenderar sina pengar på rätt grejer, än VAG som har hur mycket pengar som helst och slösar med dem helt fel. Har man så mycket pengar som VAG har så behöver man uppenbarligen inte bry sig om kvalitet eller sina kunder, det är ju bara att betala några miljoner i skadestånd så är saken biff. Det har man råd med. PSA har inte lika mycket pengar, de har inte råd att göra samma misstag som VAG och därför tänker PSA mer på kvalitet och nu gör väldigt bra och trevliga bilar.

#i • Uppdaterat: 2014-03-20 12:20
Peter i Sydney

Jag tycker den är mycket snygg och kommer säker sälja bra. Förmodligen inte i Sverige där allt annat än kombibilar verkar vara osäljbara. AL verkar ju insatt i PSA gruppens ekonomi så vad han skriver kan nog stämma.

#j • Uppdaterat: 2014-03-21 06:41
Peugo

Skulle VAG ha en riktig garanti och inte ha kunderna att betala allt så skulle firman vara i konkurs för älnge sedan. Tyskarna är överlägset sämst på bilkvalitet i dagens läge och dom bryr sej helt tydligt inte ett dugg om kunderna, BMW har också haft väldigt dålig kvalitet, det är dom stora felen som är dom vi konsumenter bör vara väldigt försiktiga med. Opel skulle jag våga påstå är bästa av de tyska i dagens läge beträffande riktig kvalitet? Siffrorna berättar inte sanningen, varesej det är frågan om statistik eller koncernredovisningen. Kan du snälla, snälla, snälla sluta gnälla och gå på semester eller någonting, för det tycker jag du tydligt och klart behöver? Märker du inte själv att ditt beteende går till överdrift?

#k • Uppdaterat: 2014-03-21 10:02
Pi

simon - jag håller med dig angående användningen av de/dem men jag har samtidigt inte sett att detta varit något problem tidigare i ALs inlägg så jag vill nog tro att det är ett rent misstag denna gång.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.