Den är inte den största av kombibilarna på marknaden, men med ett rymligt bagageutrymme på 610 liter och en genomtänkt kombilösning med smidig fällning av baksätet kommer Peugeot 308 SportWagon bli en kandidat att räkna med i familjebilskampen.
Hur är den att köra?
– Den känns mognare än 5-dörrars 308:an. Man gjort den 11 cm längre mellan hjulaxlarna för att råda bot på den tidigare nackdelen med det trånga baksätet. Detta gör att den blir lite lugnare på vägen. Det är ingen jättestor bil men de flesta familjer får plats i den här.
Några nackdelar?
– Jag tycker det känns lite konstigt med en varvräknare som går motsols. En designgrej som är rätt fånig. Kollegor stör sig på att ratten är liten och sitter lågt, men jag anser inte att det är något problem.
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Sverigepremiären sker i augusti i år, men priset är inte klart än. Jag gillar den här bilen och jag tror att den kommer att bli en storsäljare i kombiälskande Sverige – om priset är rätt.
Läs hela provkörningen av Peugeot 308 SW i Vi Bilägare nr 8/2014 – i butik den 13 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308 SportWagon?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det där med bakvänd varvräknare är ett märkligt designjippo som delas med en svensk tillverkare: Volvo. Alltså i lastmaskinerna.
Bra att man fortsatt med idén att förlänga hjulbasen på kombin, 307/308 var rejält rymliga, för att inte tala om gamla 504/505...
Designrätt,ser bra ut.Moturs varvräknare är väl en petitess,om än störande.Mätare skall givetvis röra sig medurs,eller nedifrån och upp för att visa ett ökande värde.
Ser trevlig ut! Förra generationens bakdel var bara konstig, såg helt fel ut...
Giulietta av den förra generationen, inte den som säljs nu, hade varvräknare som gick motsols. Det var en bil med en kreativ och innovativ inredning, bl a hade den en utdragbar låda som handskfack. En idé som Renault hakat på i nya Captur, och i Captur är lådan större och djupare än den var i Giuliettan.
Ganska snygg bil(på utsidan)...men Peugeot har fallit i *sport*fällan precis som VW mfl. En kombi ska inte heta något med Sport.
Om varvräknaren går åt höger eller vänster är väl mest en vanesak, som att köra vänster- eller högertrafik.
Men visst, den borde väl ersättas av något elektroniskt, grafiskt, egentligen.
Ratten är också fånigt liten och instrumenten sitter fånigt högt! Titta på bilder runt på på interwebs.
Håller med Peter E. En kombibil ska inte heta nåt med Sport eftersom det inte är en sportbil eller sportig bil. Det är en ekonomisk, snäll och sävlig familjebil.
Och eftersom den är fransk står jag över. Vill inte ha.
Oomkullrunkelig@ Peugeot är inte lika ekonomisk snäll, som Renault och Citroën vad jag förstår, det är bara att jämföra reservdels priserna, Peugeot har dyrare delar, än Renault och Citroën, men som sagt det är bara min egen spekulation ;-)
Utan fem års garanti kan de behålla den. Det är ett obönhörligt krav från konsumenten. VARFÖR ska vi betala usel snålbyggd kvalitet? Låt tillverkaren betala!
Det är ju en ny bilmodell denna, hur kan man veta om den är usel snål byggd? Är ju bara att välja bland de traditionella märkena annars, ingen som tvingar en, som "Oomkullrunkelig", skrev, välja tyskt , Japanskt eller annat och vara anonym ;-)
Fattar inte varför man ska tönta till det så i Sverige, det är en SW och ingen SportWagon samma sak gäller VW Golf, varför döpa den till Sportcombi och inte Variant som i resten av Europa... Blir bara töntigt!!
Men 308 SW är riktigt snygg och tilltalande på många sätt..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.