9 000 exemplar av Peugeot 308 har levererats till svenska kunder sedan modellen år 2007 ersatte föregångaren 307.
För att öka attraktionskraften ytterligare meddelar Peugeot att 308:an nu ska genomgå både en bantningskur och ett kosmetiskt ansiktslyft. Uppdateringen gäller alla tre karossvarianter: halvkombin med fem dörrar, cabrioleten CC och kombimodellen SW.
Det stora luftintaget och den rejäla stötfångaren framtill har tonats ned och förminskats vilket ger bilen en annan framtoning. Nytt är också positionsljus med lysdioder intill dimljusen, omformade strålkastare med kurvljusfunktion och en till viss del omstöpt motorhuv.
Baktill har en horisontell kromlist tagit plats ovanför lejonemblemet och baklyktorna har berikats med mer lysdioder.
Nytt stopp/start-system
Men det finns även mekaniska nyheter att rapportera. Jämfört med nuvarande Peugeot 308 har modellen bantats med 25 kilo.
Peugeot uppger också att servostyrningen förfinats, att luftmotståndet sänkts i och med förändringarna i fronten och att 16-tumshjul med reducerat rullmotstånd monterats.
Uppdaterade Peugeot 308 erbjuds med åtta motoralternativ, fyra bensinare och fyra dieslar som alla optimerats för lägre bränsleförbrukning. Mest intressant är dieselmotorn på 1,6 liter och 112 hästkrafter med snåltekniken e-HDi, som i själva verket är den senaste generationen stopp/start-system.
Motorn stängs av när bilen står stilla och startas igen av en generator. Vid stadstrafik kan förbrukningen kapas med upp till 15 procent, uppger Peugeot. Med en automatiserad manuell växellåda blir CO2-utsläppet endast 98 gram/km.
Ansiktslyfta Peugeot 308 får publik premiär på bilsalongen i Genève i början av mars och dyker upp i svenska bilhallar under maj.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser inte harmonisk ut för fem öre.
Peugeot skall vara glada över att de sålt så bra av 308 trots sitt groteska utseende. Tyvärr är den faceliftade inte mycket bättre.
Om man kan leva med utseendet så är det en kanonbil. e-HDi med 98 gram/km borde bli marknadens vettigaste miljöval.
Komfort och utrymmen är klassledande plus att prissättningen är human. Synd att den är så ful bara.
Den blev ju inte mycket bättre av en Audi-grill
tänk va olika man tycker en riktigt snygg bil i mina ögon
Personligen tyckar jag den likanar en sutare med den stora mu_ _ _ öh, grillen..... Fast vem vet man kanske vänjer sig med tiden...
När Audi släppte sin grill tyckte jag den var fruktansvärt ful, nu tycker jag bara den är ful....)
Åtminstone en design som väcker känslor...till skillnad ifrån bilarna ifrån öster som bara är "jaha undrar om det är en nya japan eller korean?"
Jag skull vilja påstå att det är precis tvärtom, finns väl ingen bil som väcker såna känslor som Toyota och möjligtvis Saab, hela forumet och var och varannan tråd slutar med en diskusition om Toyota, snacka om att väcka känslor...:)
En generator genererar ström till batteriet. En startmotor tar ström från batteriet. Men skulle kunna vara typ Dynastart från 50-talet som var en generator som omkopplades till motor vid start utan behov av startkuggkrans eller Bendixdrev. Fanns på skotrar, mc-bilar och småbilar. (Goggomobil, NSU Prinz...)
I Teknikens Värld har man visat photoshoppade bilder på bilar där man vänt på kupén så att den sitter åt fel håll på karossen. 308 Cab ser ut som man förverkligat en bild. Den skulle nog vara snyggare om man vände på hytten, så att säga.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.