Nästa artikel
Peugeot 208 som lufthybrid
Nyheter

Peugeot 208 som lufthybrid

Publicerad 8 september 2014 (uppdaterad 8 september 2014)
Demonstrationsbilen Peugeot 208 Hybrid Air 2L bygger på vanliga 208 1,2 Pure Tech 82.
PSA-gruppen har lovat en lufthybrid till 2016. Nu visas delvis luftdriven Peugeot 208 med förbrukningen 2.25l/100 km.

Den franska regeringen har utmanat landets biltillverkare att ta fram en personbil som drar 2,0 l/100 km till 2020. På årets salong i Paris kan vi därför vänta att denna supersnåla Peugeot 208 utmanas av Renault.
 
Demonstrationsbilen Peugeot 208 Hybrid Air 2L bygger på vanliga 208 med trecylindriga 1,2 liters Pure tech-motorn. Bensinmotorn  är orörd men har fått stöd av PSA-gruppens system för luftdrift. Det innebär att bilen har en plastförstärkt aluminiumtank under bagageutrymmet som fylls med komprimerad luft som driver en hydraulmotor bredvid bensinmotorn.
 
Luftdriften tar vid i stadstrafik och stöttar bensinmotorn under acceleration vilket kapar bilens förbrukning som ickehybrid med hälften, från 4,5 L/100 km till uppskattningsvis 2,25 l/100 km. Lufttanken fylls av motorkraft men även vid inbromsning och när foten lättar från gaspedalen. Karossen är ordentligt modifierad med golv, dörrar, tak och bagagelucka i kompositmaterial. Även fjädrarna till bilens alla fyra hjul är av kompositmaterial, precis som hos några av Audis senaste bilar. Peugeot 208 Hybrid Air 2L är cirka 100 kilo lättare än standardbilen som väger 960 kilo.
 
Luftmotståndet har reducerats med delvis igentäppta luftintag, spoilers och underredskåpor. Av samma anledning har även sidobackspeglarna fått stryka på foten och ersatts med kameror.
 
Diskutera: Vad tycker du om lufthybridsystemet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-08 13:21
Janne G

"...fylls med komprimerad luft som driver en hydraulisk motor". Och hur övergår luften till vätska? Kyler man den? För det kan väl inte vara så att någon blandat ihop begreppen hydraulik och pneumatik?

#2 • Uppdaterat: 2014-09-08 13:38
Simon no1

Ja, det går ju bra att överdriva förbrukningssiffror när bilen inte ens finns i handeln, kan tänka mig att detta system riskerar att bidra med många barnsjukdomar, pneumatik är inte krångelfritt !

#3 • Uppdaterat: 2014-09-08 14:00
Andreas Jennersjö

Begreppet som PSA använder är hydraulmotor, jag har ändrat från "hydraulisk motor" till hydraulmotor i senaste versionen av texten. Motorn trycksätts med luft vilket vi skulle kalla pneumatik, om kraftöverföringen sedan sker via en vätska för att få motorns utgående axel att rotera framgår inte av PSA:s uppgifter, men det skulle kunna vara en förklaring till namnet.

#4 • Uppdaterat: 2014-09-08 14:08
Raphael

Luften övergår inte till vätska och det är ingen som har blandat ihop något. Det är en hydraulmotor som drivs av hydraulolja, samtidigt som det finns en ackumulatortank av komprimerad luft. Enkelt uttryckt: Hjulen driver en hydraulisk pump som med hjälp av hydraulolja driver på kolven för att pressa ihop den komprimerade luften. På detta vis "laddas" "luftbatteriet". När luft-ackumulatorn kan användas så pressar luften här hydrauloljan till motorn som driver hjulen framåt. Systemet är helt slutet. Motorn drivs inte av luft direkt, utan indirekt.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-08 14:10
Raphael

Här är en förklaring:

http://www.popularmechanics.com/cars/alternative-fuel/news/how-it-works-the-hybrid-air-car-15724045

Och här är PSA:s beskrivning:

http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/automotive-innovation/innovation-by-psa/hybrid-air-engine-full-hybrid-gasoline

#6 • Uppdaterat: 2014-09-08 14:16
Tjalle

En lufttank kan lagra väsentligt lägre mängd energi än ett batteri - och kan inte - lätt - "förladdas".
Det innebär att reduktionen av drivmedel blir lägre - kanske hälften så stor som vid ett "bra" batteri.

Laddhybrid är - sannolikt - bra för många pendlare. En el-hybrid och nu luft-hybrid (och även svänghjulshybrid) är det ytterst tveksamt om kostnadsökning över tid ger valuta för pengarna.

#7 • Uppdaterat: 2014-09-08 14:26
Tjalle

Jag läste beskrivningen som Raphael hänvisade till - den stärkte min uppfattning: systemet är inte aktivt över 70 km/h.

Resterande siffror ser jag mest som luft :o).

#8 • Uppdaterat: 2014-09-08 14:28
Simon no1

Tjalle, en vanlig hybrid kostar inte mer än en dieselbil idag och då släpper man inte ut lika mycket avgaser eller micropartiklar så där finns en stor miljövinst att göra, att vara skonsam mot miljön handlar ofta inte om att spara pengar

#9 • Uppdaterat: 2014-09-08 15:05
Pi

Det är möjligt att en vanlig hybridbil inte är dyrare än en diesel men gissningsvis är den kostsammare att tillverka - sen är prissättningen mot konsument en helt annan sak. Fast vi har ju inte många att jämföra med eftersom Toyota i stort sett är herre på täppan fortfarande inom detta segment.

#a • Uppdaterat: 2014-09-08 15:07
Janne G

Raphael: Då är jag med. Hydralolja som arbetar mot gas. I en fransk bil. Känns bekant på något sätt...

Nej, ursäkta att jag gör mig lustig. Jag tycker egentligen det hela är väldigt spännande. Just nu verkar det ju som alla har kört fast i att batterier är lösningen på alla problem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.