Paris borgmästare, socialisten Bertrand Delanouë, vill komma till bukt med stadens höga utsläppsnivåer och därmed undvika EU-kommissionens dryga böter.
Hans plan: förbjud alla personbilar som är tillverkade tidigare än 1995 från att köra innanför ringleden A86 som omsluter Paris. Bertrand Delanouë vill dessutom sätta stopp för lastbilar som är byggda innan 1994 och motorcyklar tillverkade före 2004.
Förslaget har överlämnats till den franska regeringen och får borgmästaren som han vill kan förbudet träda i kraft så snart som 2014. Förslaget har dock mött hård kritik, borgmästaren anklagas bland annat för att missgynna låginkomsttagare.
Diskutera: Vad tycker du om förslaget?
Efterfrågan på begagnade bilar är starkare än på länge och det är flera faktorer som påverkar utvecklingen.
– Den låga kronkursen gör att allt fler utländska aktörer köper begagnade svenska bilar, förklarar Johan Trus, professionell bilvärderare på Autovista och ansvarig för att bedömma andrahandsvärdet på Vi Bilägares långtestbilbar.
– De senaste årens skatteändringar, med först Bonus/Malus och nu en till höjning med byte till WLTP-förbrukning, har medfört att det känns säkrare att köpa en ung, begagnad bil som redan är i trafik.
Den bil som bedöms hålla kvar mest av sitt nybilspris är Audi A6. Den tappar ”bara” 25 procent av värdet.
– Även om suvar ökat kraftigt är kombibilar fortfarande gångbara på den svenska marknaden. För de stora kombibilarna är det rätt med diesel och fyrhjulsdrift då köparen troligtvis vill ha en pålitlig kombi för långresor. Er A6:a är inte överöst med tillval, men har det som begagnatköparna efterfrågar, säger Johan Trus.
Vår framhjulsdrivna och törstigare bensin-Volvo tappar mer, allra mest i kronor räknat.
– Volvo står högt i kurs och en ny modell som V60 är inte annorlunda. Den höga förbrukningen och framhjulsdrift gör att den tappar mer än Audin.
Minst värdefall i kronor har Dacia Duster, som håller nybilsvärdet bra.
–Dacia har en enkel och klar prisstrategi för nya bilar och det smittar av sig på de begagnade bilarna. Diesel och 4x4 är rätt på en typisk bruksbil, säger Johan Trus.
Ford Focus Active tappar värdet snabbast i gänget i förhållande till nypriset, trots trendriktig ”terrängplast” på karossen.
– Ford har haft det lite kämpigt på nybilssidan de senaste åren och det brukar återspegla sig på begagnatsidan i låga restvärden. För en volymbil som Focus är pengarna för den långa utrustningslistan svåra att få igen.
Vår elbil Hyundai Kona har det mest svårbedömda restvärdet.
– Just nu går elbilar starkt i och med suget från Norge, men frågan är hur värdet står sig när elbilarna börjar stanna kvar i Sverige. Inom något år kommer allt fler laddhybrider och rena elbilar ut som begagnade.
Bonus/Malus har en stor inverkan på nybilsmarknaden. Tjänstebilisterna, som förut fått välja fritt bland stora och törstiga bilar, går över till laddbilar. För begköparen blir det inte lika stor skillnad då skatten går tillbaka till mer hanterbara nivåer när bilen är tre år gammal.
– Men ett förändrat köpbeteende av leasingparken påverkar sedan begagnatutbudet, avslutar Johan Trus.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är politiskt självmord att genomföra detta.
Precis som anklagelsen säger är det att sparka på låginkomsttagare.
Vilken stolle. Borgmästaren har dock en poäng. Ta bort gamla bilar, och vad, medborgarna måste köpa nya. Ta ett lån om du inga pengar har. Så rullar bilindustrin på några år till.
Lysande förslag!
Visst man kanske slår mot vissa grupper, men hellre det än att alla till slut
inte kan andas. Paris ligger i en svacka i landskapet och vissa tider ser man en smog som täcker staden.
Är inte förvånad att det är just i Frankrike. Efter Hadopi och liknande förslag från den struttande lilla fascisten med apoleonkomplex (Sarkozy) så kan man förvänta sig vad som helst. Tittar man på de senaste åren så verkar franska politiker ha ett sjukligt behov av att styra och övervaka sina medborgare.
Det finns redan liknande regler i Tyska städer där man har värderat bilarna efter miljöklass och därmed har restriktioner vissa dagar och tider på dygnet för vissa miljöklasser. Detta kallas för miljözoner och bilisten indikerar vilken miljözon bilen tillhör genom en dekal på vindrutan, dekalen finns i tre utföranden: röd, gul och grön. Så det är tre nivåer på miljözonerna. Om man turistar i Tyskland och vill köra i tyska stadskärnor är det bra att införskaffa dessa dekaler vid gränsen.
@Raphael: Åker rätt mycket i Tyskland och skaffade därför en sådan dekal på en TÜV-station för några år sedan när systemet infördes. En engångskostnad på 5 euro för själva dekalen plus 29 euro eftersom bilen av självklara skäl inte fanns med i det tyska bilregistret. Sedan dess åker jag fritt i alla tyska städer. Annars blir det böter på 40 euro per dag om inte tyskarna har höjt bötesbeloppet.
Jag vet inte hur stor procent av Paristrafiken som består av äldre fordon men nog är väl det här en pungspark mot "kulturarbetarna", som vårdar riktigt gamla bilar och gärna vill köra sina 25 mil per år för att motionera pärlan och att visa upp den.
Låter som ett utmärkt förslag om man vill minska partikelhalten i luften. Vore bra om vi fick samma system i Stockholm och Göteborg, inom området som omfattas av trängselskatt.
Förbudet borde även omfatta mopeder och alla motorcyklar utan katalysator, oberoende av årsmodell. (På så sätt slipper folk längs sveavägen buller från motorcyklar med utbytta avgassystem). Däremot borde det vara tillåtet för tvåhjuliga fordon att använda dubbdäck på hornsgatan. Det finns inte en enda ärlig vintercyklist som hävdar att dubbfritt är lika bra eller kanske bättre än friktionsdäck på en cykel eller motorcykel.
I exempelvis Indien är äldre bilar förbjudna och de som ändå använder dessa riskerar dryga böter.
Det kan ju kännas hårt och kanske orättvist men var skall man dra gränsen?
Inte lätt det här att behöva straffskatta eller förbjuda bilar som kanske rullar 500 mil om året samtidigt som det är OK att köra 5000 mil med "rätt" bil som i det här fallet i så fall mycket väl lika gärna kunde ha varit en bil från -96 som -12.
I Sverige gör vi tvärtom och kallar 30 år gamla bilar för veteranbilar och ger dem därför fördelar.
Inte alla utav dessa gamla bilar används på det sättet som det är tänkt.
Oavsett vilket så är det svårt att få till en "övergång" utan luckor i systemet.
Jag har ett bättre förslag:
Förbjud idiotiska och verklighetsfrämmande politiker istället!
Bara nu inte Stockholms trafikborgarråd Ulla Hamilton (m), snappar upp detta. Hon skulle säkert tycka att det skulle vara nödvändigt i huvudstaden..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.