Nästa artikel
Opels smarta LED-ljus i Astra
Nyheter

Opels smarta LED-ljus i Astra

Publicerad 15 maj 2015
Opel kompenserar att de hoppat på tåget med LED-strålkastare sent med att introducera intelligent avbländning i kompakta volymbilen Astra.
Opel har sent omsider meddelat att de kommer börja utrusta sina bilar med energisnåla och ljusstarka LED-strålkastare, något vi rapporterat om tidigare. Nu kompenserar de frånvaron genom att introducera intelligent avbländning i volymbilen Astra.

Vi Bilägare granskar ljuset på alla testade bilar. Läs alla ljustest gratis här.
 
Den här tekniken är annars något som hittills varit förbehållit dyrare bilar från premiumbilstillverkare som exempelvis BMW och Audi. Opels system kallas Intellilux LED och består av åtta LED-element i vardera strålkastare. Dessa slocknar eller lyser upp efter signaler från kamerasensorn i Opels befintliga Opel Eye-system.
 
Systemet styrs alltså inte med kompletterande stöd av bilens navigationssystem. Det har istället trimmats in för att upptäcka när bilen befinner sig på en mörk landsväg eller inne i staden på enbart optisk väg. Annars fungerar Opel Intellilux LED som andra intelligenta avbländningsystem, det vill säga genom att känna igen framförvarande ljuskällor.
 
Hur mycket Opel Intellilux LED kan komma att kosta som tillval är ännu okänt. Nya Opel Astra kommer att premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i höst.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opels variant av LED-baserad intelligent avbländning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-15 17:12
Roy J

Mycket intressant utveckling som givetvis måste testas ordentligt i verkligheten.
Sen får man hoppas att det är hållbara system som gärna får placeras lite högre och indragna - för de lär vara dyra att krocka sönder. En högre placerad strålkastare ger för övrigt en bättre ljusbild med mindre slagskuggor.

#2 • Uppdaterat: 2015-05-16 09:34
N-iklas

Inofficiellt uppskattat ca. pris för tillfället är 11-12 000.

Opel har inte skyndat på med LED tidigare därför att man ansåg att vanliga enkla LED utan datastyrning i sin helhet inte ger avgörande bättre funktion som komplett system, än AFL strålkastarna med alla sina olika funktioner, trots att ljuset är vitare.
Istället ville man ta steget fullt ut och komma med en ersättare till AFL.
Och dessa kunde man inte komma med tidigare därför att Opel inte har tillräckligt många kunder som vill betala 30 000 för strålkastare, priset måste sjunka rejält först.
Sådana feta kunder har däremot lyxbilstillverkarna - det är enda orsaken till att dessa nästan alltid är först ute i tillverkning med all dyr teknik.
(Om man istället tittar på vem som hittade på eller visade tekniken först - är bilden inte lika ensidig...)

#3 • Uppdaterat: 2015-05-16 18:04
Speeder84XL

Riktigt coolt! Schysst med att LED börjar komma i bilstrålkastare också istället för energislösande halogenlampor. Men den där adaptiva ljusbilden var ju riktigt cool - hoppas det testas noga bara, så det får bra bra driftsäkerhet (lär ju va dyrt/krångligt att fixa om det går sönder).
Ända nackdelen är väl att man inte kan varna mötande om man skulle köra förbi en fartkontroll eftersom helljusen ändå är på hela tiden (ljuset riktas ju om så mötande inte bländas ändå) - men det kanske finns en funktion så man kan "ljustuta" också :)

#4 • Uppdaterat: 2015-05-16 18:24
Hackenbush

Jodå det är en fin utveckling av strålkastare men det är en sak att kryssa i tillbehörslistan när bilen är ny och säkert en hel annan sak att betala för när garantin gått ut och en strålkastare går sönder och nej, jag tror inte dessa strålkastare håller hela bilens livslängd.

#5 • Uppdaterat: 2015-05-18 09:31
107Carlsson

Jag har tidigare uttryckt skepsis mot all ny automatik och hoppas det fungerar "intelligentare" än det automatiska Xenon ljuset på min Auris. När jag sköter det manuellt och kör från en upplyst väg in på en mörk väg så sätter jag på helljuset innan jag når gränsen mellan ljus och mörker för att överbrygga ljusgränsen. Det automatiska däremot sätter inte på helljuset förrän typ 25 - 50 meter in i mörkret. Likaså stänger det av helljuset onödigt tidigt i motsatt läge. Avbländning för mötande funkar ändå OK. Men jag föredrar att köra med manuellt helljus.

#6 • Uppdaterat: 2015-05-18 13:11
EnannanRobban

Systemen med adaptiv belysning i sig finns och fungerar riktigt bra redan, har det på min S60, fast då med Xenon. Den maskar av mötande eller ikappkörda bilar, men behåller ljus på där det inte bländar. På Volvon finns även två halogen "extraljus" som bländas av direkt när de kan blända då dessa inte har masktekniken som huvudstrålkastarna.

Har sett detta system med LED som Audi har haft ett tag på A8/A6 och det fungerar riktigt bra, troligen kommer Opels system att göra det samma, fast till mer överkomlig peng.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-20 17:46
Roy J

Ride84XL, vi kan nog förutsätta att ljustuta kommer att finnas kvar. Den är nog så viktig.
Men du ska ge blanka fan i att varna för poliskontroller! Där fastnar inte bara fartsyndare, utan även drogpåverkade. Jag hoppas att det var ett dåligt försök att vara ironisk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.