Mercedes har förfinat LED-ljuset i strålkastarna på uppdaterade CLS som snart står inför lansering. Smartare och snabbare men konkurrenterna hotar med laserteknik.
Senaste Mercedes CLS kom för cirka två år sedan och snart stundar lanseringen av en uppdaterad version av den bilen. Den slanka fyradörrars-coupén som baseras på E-klass gjorde ett rejält avtryck på resten av bilindustrin när den såg dagens ljus 2004.
Den ansiktslyfta versionen av andra generationens CLS har ännu inte visats i sin helhet. Mercedes har dock precis släppt ny information om den uppdaterade LED-teknik som kommer finnas i bilens strålkastare. Bland annat ska systemet för avbländning bli snabbare och mer precist med hjälp av en kamera bakom vindrutan. Kameran, som kopplats till fyra styrenheter, läser av omgivningen 100 gånger per sekund och styr 24 LED-ljuskällor i varje strålkastare individuellt. Detta ska bland annat göra att föraren aldrig behöver blända av från helljus när bilen körs i mörker.
En annan finess med kameran är att den styr det så kallade kurvljuset. Genom att låta kameran läsa av vägen och vrida ljuskällorna efter den -i stället för att låta rattrörelserna styra detta- möjliggörs en effektivare belysning. Bland annat kan ljuskällorna vrida sig redan innan kurvan samt räta ut sig innan kurvan avtar, detta ska enligt Mercedes möjliggöra mellan 30 till 60 meters extra sikt. När bilen närmar sig en rondell meddelas detta till strålkastarna via bilens navigationssystem som ger dem signal att svepa från vänster till höger för att öka sikten.
Mercedes LED-ljus skiner, enligt dem själva, med en färgtemperatur på 5 500 kelvin. Detta ger ett vitare sken som ska vara inställt för att passa det mänskliga ögat som är anpassat efter solens 6 500 kelvingrader. Jämförelsevis sägs xenonlampor ligga på cirka 4 200 kelvin. Samtidigt måste Mercedes nu mäta sig med den laserteknik som både BMW och Audi tagit fram och som BMW redan fått ut i produktion i sporthybriden i8.
Diskutera: Tror du att lasertekniken kommer konkurrera ut LED-ljuset?
Den ansiktslyfta versionen av andra generationens CLS har ännu inte visats i sin helhet. Mercedes har dock precis släppt ny information om den uppdaterade LED-teknik som kommer finnas i bilens strålkastare. Bland annat ska systemet för avbländning bli snabbare och mer precist med hjälp av en kamera bakom vindrutan. Kameran, som kopplats till fyra styrenheter, läser av omgivningen 100 gånger per sekund och styr 24 LED-ljuskällor i varje strålkastare individuellt. Detta ska bland annat göra att föraren aldrig behöver blända av från helljus när bilen körs i mörker.
En annan finess med kameran är att den styr det så kallade kurvljuset. Genom att låta kameran läsa av vägen och vrida ljuskällorna efter den -i stället för att låta rattrörelserna styra detta- möjliggörs en effektivare belysning. Bland annat kan ljuskällorna vrida sig redan innan kurvan samt räta ut sig innan kurvan avtar, detta ska enligt Mercedes möjliggöra mellan 30 till 60 meters extra sikt. När bilen närmar sig en rondell meddelas detta till strålkastarna via bilens navigationssystem som ger dem signal att svepa från vänster till höger för att öka sikten.
Mercedes LED-ljus skiner, enligt dem själva, med en färgtemperatur på 5 500 kelvin. Detta ger ett vitare sken som ska vara inställt för att passa det mänskliga ögat som är anpassat efter solens 6 500 kelvingrader. Jämförelsevis sägs xenonlampor ligga på cirka 4 200 kelvin. Samtidigt måste Mercedes nu mäta sig med den laserteknik som både BMW och Audi tagit fram och som BMW redan fått ut i produktion i sporthybriden i8.
Diskutera: Tror du att lasertekniken kommer konkurrera ut LED-ljuset?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta nya ljus med 36 dioder var av 24 rörliga, MULTIBEAM LED, är bara en vidareutveckling av LED. Laser är en teknik som kommer längre fram i större skala.
Jag är mest intresserad av att få veta vad "kruvljus" är för något.
Tekniken ovan är bra men jag gissar också att en lampa kostar skjortan om och när den går sönder.
Xenon är inte billigt heller. En diod i sig är billigare än
xenonrör. Men om hela lamphuset går i en krock så lär det kosta.
Har nu läst igenom Mercedes hela presentation av nya S-klass och strålkastarna, ganska intressant.
Men jag läste också igenom alla andra bilmärkens tekniker och tja Opels AFL imponerar klart mest.
- På mig alltså, jag bryr mig mer om funktionen än om hur häftig tekniken är... plasma, laser, antimateria, atomkraft m.m. må imponera på den som faller för sånt, men jag bryr mig bara om funktionen.
Och då är Opel värst.
Finns exempelvis något som kallas ILR som kan öka halvljuset till 350 meters räckvidd.
Strömstyrkan är variabel och kan öka på strålkastarnas styrka vid behov liksom tona ner dem.
Rondellfunktionen finns med annan teknik, kameran kan följa framförvarande bilars bakljus och få strålkastarna att följa höjdskillnader, lysa i förväg uppför och nedför backar, trycker man på sportknappen reagerar hela systemet snabbare och en hel del till som Mercedes inte uppger att man kan erbjuda.
Poängen menar jag är att funktionen är viktigare än den häftiga "glödlampan" om laserstrålkastare inte är justerbara och kan vrida och vinklas sig är det skräp t.o.m. mot en vanlig Xenon som kan det.
ohlmark
Du behöver inte söka så långt. Artikeln här ovan om uppdaterade CLS har det mesta av det du räknar upp.
Men det gäller ju inte bara att ha en massa funktioner. Ljusets temperatur och styrka, spridning osv är viktigt. Har Vi Bilägare testat de ljus du nämner? Är halvljuset lika bra i praktiken som på C-klass? Dom sa att det var nytt rekord.
Men allt ska fungera i praktiken också. Klarar den av att blända av för en lastbil i tid som kommer över ett krön när bara de små lamporna på taket syns? Bländar den av i onödan för den röda lampan på telemaster, eller kanske ett hus med två lampor i fönstren?
Tja vem vet, jag är som sagt ingen expert utan kan bara läsa den information som finns och det får man utgå från.
Vi bilägare redovisar ingen uttömmande information om ljustest på Opels strålkastare, man får bara ett ”klipp” ur en specifik situation men eftersom strålkastarna hela tiden ändrar sig i styrka, längd och bredd är det svårt att se hur man egentligen ska testa sådana?
Är testmetoderna verkligen anpassade till ständigt varierande strålkastare?
Nu senast på Insignia redovisade man ex. halvljuset inställt för - stadstrafik - med - kort - räckvidd, vill du veta maximal längd - vilket alltså bara inträffar under vissa specifika yttre förhållanden - så får du inte veta det.
Inte heller något om alla de övriga funktionerna, man testar inte sådant.
Det enda man säger är att man tycker strålkastarna är förfärligt bra.
Det skulle man kanske inte säga om de fungerade dåligt – låter ju rimligt att anta.
Alltså borde alla de där funktionerna faktiskt också fungera.
Igen orsak att tvivla alltså.
Sedan tycker jag inte att värsta siffran är det viktigaste utan att helheten är på topp, hur långt Opel maximalt kan lysa får man alltså inte veta - bara hur långt det lyser i just testögonblicket - men alla finesserna i kombination med bra längd är viktigare för mig än kanske ännu mer längd men färre eller sämre finesser.
Man får avgöra själv och för mig är ”intelligensen” viktigast.
Och de kostar 10 000, samma pris som C-klass utan adaptiv funktion.
Opel är ju ingen "Dyr-bilstillverkare" som Mercedes så att man var så tidigt ute som 2002 och inte kan sägas vara just sämre ens nu, tja undrar om inte det är lite mer imponerande än att världens superdyra lyxbil nu flera år efter kommer med något som - i bästa fall - kör dött lopp?
Intressant med Opels system.
Vi Bilägare testar (mäter) väl ljuset i en låda, tror jag. Inte ute på vägen. Frågan är hur de gör med dessa ljus då? Hur mäter man ett halvljus som bara bländar av för bilen framför?
Ljus som rör sig och ändrar ljusstyrka kan ge illamående,dyrt med kameror,elektronik och mekanik,bra för verkstäderna som får in pengar på ytterligare en innovativ måste-ha funktion.
Skoda har lyssnat på att en del köpare vill ha problemfria/enklare lösningar för att få ett billigare bilägande,tex lågeffektsxenon som ej kräver nivellering är en bra kompromiss.
LED kan nog kännas som en ohotad teknik för användning i standardbilar för en lång tid framöver.
"Ljus som rör sig och ändrar ljusstyrka kan ge illamående" Knappast. Det finns inte en tendens till det i min bil.
I en annan tråd var det någon som påstod att redan de befintliga xenonarmaturerna har automatisk nivåreglering - och det stämmer. Men det här är något helt annat och går heller inte att blanda ihop med automatisk avbländning.
Både Opel och nu Mercedes förändrar ljusbilden så att det mötande fordonet (mötande ljuskällan?) skuggas medan omgivningen fortfarande är upplyst. Sen kan det säkert ske olika effektivt. Men effektivt bör det vara eftersom bländningen annars blir mycket stor.
Vi Bilägares smarta ljustestlåda är dessvärre inte längre så smart.
Vet inte om man kan bygga ut den till en större enhet med inbyggda ljuskällor som kan tändas i olika kombinationer för att simulera mötande fordon. Där bör då även finnas ljusmätare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.