Mokka, som den kommande och helt nya Opel-modellen heter, kommer att presenteras först under bilsalongen i Genève i mars, men Opel har redan nu släppt både detaljer och några bilder på bilen. Mokka är en SUV i B-segmentet och är den första tyska bilen som lanseras inom denna växande klass.
Mokka lanseras med tre motorer. En 1,6-liters sugmotor ger 115 hästkrafter medan en 1,4-liters turbomotor ger 140 hk. Därutöver finns en Turbodiesel på 1,7 liter som ger 130 hk och 300 newtonmeter i vridmoment. Samtliga motorer har ett start/stopp-system.
Opel Mokka finns både med fram- och fyrhjulsdrift. Den fyrhjulsdrivna varianten är dock framhjulsdriven i grunden, fyrhjulsdriften aktiveras när den behövs. Modellen är 6-växlad och finns med både manuell och automatisk växellåda.
Många förvaringsutrymmen
Bilen är 428 centimeter lång och har en spårvidd på 154 cm. Markfrigången är hög och både förare och passagerare sitter också högt upp. Som standard kommer Opel Mokka med 18-tums lättmetallfälgar. Lastutrymmet är 1 372 liter stort, dessutom finns 19 fack och förvaringsutrymmen. Karossen har en integrerad hållare för tre cyklar som dras ut som en byrålåda.
Tekniskt har Opel Mokka, genom kamerasystemet Opel Eye, tillgång till vingelvarnare, krockvarnare och ett system som läser trafikskyltar. Andra säkerhetssystem som antisladd, antislir och system som underlättar utförskörning och start i backe finns också tillgängliga.
Opel Mokka kommer att lanseras på marknaden i slutet av 2012.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Mokka?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Suv:ar växer upp som svampar ur jorden, är det meningen att alla skall köra omkring i dessa kolosser?
@Hackenbush
"Koloss"? 428cm lång är inte vidare stort. Dryga halvmetern kortare än Sveriges mest sålda bil, V70.
Mindre yttermått än Opel Astra.
Jag tycker att det är alldeles utmärkt med bilar som man slipper krypa in i.
Det här tror jag är en bil som passar många alldeles utmärkt.
Hoppas bara att den får en konventionell automatlåda och inte en trasslande dubbelkopplingslåda.
Sidvind? Karossidan är inte nämnvärt högre än på andra bilar. Jag har aldrig upplevt att SUV'ar skulle vara märkbart mer sidvindskänsliga än andra bilar.
Kanske inte långa men höga och därmed vindkänsliga. Är de inte tunga med? Vad kostar en dylik i fordonsskatt? 4000-5000/år?
Enligt GM s presentation ska 4 hjulsdrivningen vara av samma Haldextyp som Insignia. Men varför inte utrusta Astramodellen med 4 hjulsdrift?
Högre SUV modeller kanske behövs på sina platser, men det borde finnas även mer "vanliga" alternativ.
Leifer borde veta bättre än att skämta om Opels rostskydd. Det är historia sett till dagens bilar, där Opel ligger i framkant-
Det är allmänt känt att ju högre något är ju mer vinkänsligare blir det.
Jo men Hackenbush, det vet du väl det inte är så bra att vara vinkänslig om man ska bli hög?
En sån där skulle jag vilja ha. Är lite trött på överprissatta, låga bilar som man måste fälla ihop sig för att komma in i. Den där har bra proportioner.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.