Opel Astra lanserades i ny generation 2009 och följs nu upp av effektstinna toppvarianten Astra OPC, trimmad av den egna prestandadivisionen Opel Performance Center.
Bilen får en direktinsprutad, turboladdad bensinmotor på 2,0 liter som levererar 280 hästkrafter och 400 newtonmeter till framhjulen. Toppfarten på 250 km/tim har aldrig tidigare noterats med en serietillverkad Astra.
Nya Astra OPC får dessutom sportchassi med differentialbroms, som enligt Opel ska ge extra sportiga köregenskaper. Det adaptiva chassiet tillåter också att föraren justerar stötdämpare, styrning och gaspedalens respons i tre lägen.
Att vi har att göra med en hetlevrad busbil ska förstås synas på utsidan. Bland nyheterna finns en takvinge, specialdesignade fälgar och nya utblås. På insidan finns så klart skålade sportstolar, en mängd OPC-logotyper och en ratt som är platt nedtill.
Nya Opel Astra OPC börjar säljas i Sverige under sommaren 2012.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra OPC?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Opels modellprogram av idag går inte av för hackor! Det kan ingen förneka.
När man fick körkort var drömbilen en Ascona 19SR eller en Kadett GT/E. Bäst i klassen då. Tänk att man aldrig blir gammal i sinnet och 30år senare vill man bara haaaa denna OPC !
det svider att säga det, men jag tycker inte den är direkt snygg.
Föregångaren (astra H ) var helt klart snyggare med sina skarpare linjer. Den senaste är änna väl "rund" :(
Tycker nog att det hela ser riktigt aptitligt ut!
Det är säkert inte lika sportigt med fyra dörrar - men fan så mer praktiskt. Bilar används ju liksom till vardagsbestyren också - om man nu inte har en hel drös för olika beov... men då köper man väl en dyrare och mer accentuerad sportbil än denna.
@ Lars58:
Man skulle ändra namnet från OPC till GT/E och bara sälja den med två-tons lack i svart/gult eller vitt/gult och med en svart "ankstjärts"-spoiler bak.
Då snackar vi!
Ja, det vore kul att återse de gamla rallyfärgerna i denna nya upplaga. Men tyvärr lade ju GM ner tävlingsverksamheten för Opel.
@simon_d
Om de bara lyckas göra ett nästan lika bra jobb som Ford gjort med Focus RS så kan jag meddela att det fungerar förvånansvärt bra. Åtminstone på torr asfalt.
Detta är uppenbarligen världens starkaste framhjulsdrivna serietillverkade bil med bensinmotor.
Två Cadillac och en Audi A8 kan konkurrera lika men ingen är starkare.
Det passar OPC eftersom Vectra OPC ett tag var världens starkaste och snabbaste framhjulsdrivna bil.
Samma sak gällde för Zafira och Meriva OPC, de hade ingen konkurrens.
Med nu dessa siffror kan man se ett mönster att OPC tydligen har som princip att ligga i topp effekt och prestandamässigt sett till konkurrenterna.
Det visar på en insikt om hur man bygger upp ett varumärke och en image.
Visserligen gäller inte detta prestandaläge Insignia men i den klassen skulle det krävas uppåt 500 hk minst och det kan inte motiveras funktionellt, den typen av effekter är meningslösa.
Astran är trots allt fortfarande praktiskt funktionell och relativt rimlig, liksom Insignian.
@N-iklas
Märkligt inlägg. För det första är inte Astra OPC "världens starkaste framhjulsdrivna serietillverkade bil med bensinmotor".
För det andra, så verkar du vara positivt inställd till mycket effekt, men bara när det gäller Astra och inte Insignia?
För det tredje så tror jag tvärt om att Opel inte har som mål att vara effektstarkast med sina OPC-bilar. I så fall misslyckas de rätt kapitalt.
Mycket intressant, vilken är i så fall starkast?
Det vill jag bra gärna veta.
Har letat igenom alla bilar som finns men inte lyckats hitta någon.
Tala gärna om vilken det är som är starkast.
Räknat både i hk och vridmoment, vissa menar ju att styrka är vridmoment och inte hk men jag menar både och, så mer vrid men färre hk räknar jag som att vridmomentet kompenserar för färre hk vilket ger likvärdigt resultat – men inte starkare.
Focus RS500 tillverkas inte längre och det var ingen serietillverkad bil.
Och om man nu är starkare än konkurrenterna – med undantag för små serier av specialmodeller i begränsad upplaga – så hur har man då misslyckats?
Och allt vad jag skrivit är ju helt korrekt när det gäller Vectra, Zafira och Meriva så hur kan det vara fel eller misslyckat?
Och vad det gäller att vara effektstarkast så gäller inte det hela tiden, utan bara en enda gång för varje modell ett enda eller några år, det räcker, att de andra sedan går om efter ett tag spelar ingen roll, En gång Champ alltid…
Det började 1988 med Kadett GSi 16V, det fanns inget som hade en chans mot den på vanliga vägar, på bana var den inte lika bra, men det spelar ingen roll.
Och Meriva och Zafira är fortfarande värst i sina klasser trots att de inte tillverkas längre.
Gamla Ford Focus med 305 hk hade fortfarande lite problem med effekten, lite vridmoment, lite understyrningstendenser, så en minskning med 25 hk till 280 borde nästan garantera ett nästan perfekt uppträdande.
Framvagnen på Astra kommer i huvudsak från Insignia med 325 hk, nu behöver den bara klara 280, det kan knappast misslyckas.
Och vad Insignia beträffar så har jag redan skrivit att mer effekt än vad som är funktionellt är meningslöst.
Lägg också märke till att det är konkurrenternas svaghet som gör OPC starka och inte OPC:s styrka.
@Juppe. Har inte heller koll på detta, men kan du nämna vilken/vilka som är starkare? Focus RS kan väl knappast anses serietillverkad då den tillv i begr upplaga för att kunna homologeras i rallysporten.
Sen tror inte jag heller att Opel siktar på "starkast i världen" däremot vill dom nog vara konkurrenskraftiga i just denna bilklass. Och det har dom väl lyckats ganska bra med.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.