Fler och fler svenska bilköpare väljer en elbil eller laddhybrid. Men utbyggnadstakten för laddnätverket går inte alls lika snabbt.
Tidigare i augusti kom en rapport från M Sverige (tidigare Motormännen) som visade att det saknas 10 000 laddstolpar bara för att klara dagens behov. EU rekommenderar högst tio laddbara bilar per laddpunkt, en siffra som hela 14 av 21 svenska län inte når upp till.
I Japan är dock läget helt omvänt. För några år sedan byggdes tusentals laddstationer och elbilar subventionerades. Trots det består bara en procent av bilparken av elbilar och nu tas vissa laddstolpar bort eftersom de blivit omoderna eller står oanvända, skriver Bloomberg.
Färre laddstolpar än 2010
Antalet laddstolpar längs japanska bilar har för första gången sedan 2010 minskat under det senaste året, med knappt fyra procent. Målet är 150 000 laddstationer till 2030.
Japanska biltillverkare har inte varit särskilt snabba ur startblocken med batterielbilar. Toyota satsar mer på vätgasdrift medan Honda och Mazda lanserat batterielbilar med relativt kort räckvidd. Subaru och Suzuki har än så länge inget att erbjuda. Undantaget är Nissan som var extremt tidigt ute med elbilen Leaf.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 26 augusti 2021 Den var bra, saabnisse...:)
- 26 augusti 2021 I Japan finns ju tillverkare…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.