Nästa artikel
”Sluta skratta åt Toyota – de kan köra om alla andra”
Krönika

”Sluta skratta åt Toyota – de kan köra om alla andra”

Publicerad 5 januari 2021 (uppdaterad 5 januari 2021)
Elbilsentusiasterna kanske ska sluta skratta åt att Toyota har missat elbilståget. I längden kanske den japanska jätten kör om konkurrenterna.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Till skillnad från vissa andra biltillverkare har Toyota en väldigt försiktig inställning till elbilar. Toyota har fortsatt sälja vanliga hybridbilar och först nu har märket lanserat en laddhybrid.

Exakt när Toyota ska lansera en helt eldriven bil står fortfarande skrivet i stjärnorna, men det pratas om ”runt 2025”.

Det har fått många elbilsentusiaster att skratta. Hur kan Toyota, som verkligen var en pionjär och föregångare med hybrid-Prius på 1990-talet, helt ha missat omställningen till eldrift? Nu springer ju köparna iväg till andra märken istället.

Men riktigt så enkelt är det inte.

Buggfest

Det senaste året har flera stora biltillverkare börjat leverera de första exemplaren av sina elbilar. Och det har inte gått helt felfritt, om man säger så. 

Volkswagen, med åtminstone 80 års erfarenhet av biltillverkning, har rullat ut elbilen ID 3 som av Vi Bilägares testförare beskrevs som ofärdig och där många irriterande buggar retat upp ägarna. Volvo, med över 90 års erfarenhet av att bygga bilar, har tvingats återkalla hajpade elbilen Polestar 2 efter flera allvarliga fel där bilen måste bärgas till verkstad. Samtidigt kommer rapporter om batteriproblem i flera laddbara bilar, som Hyundai och BMW.

En elbil har betydligt färre komponenter än en förbränningsbil så jag tillskriver helt och hållet buggfesten till att biltillverkarna helt enkelt är dödsstressade.

”Buggfesten beror helt enkelt på att biltillverkarna är dödsstressade”

Mer än så här vill Toyota än så länge inte visa av den kommande elbilsmodellen.

Det är här jag tror Toyota kan komma in i bilden. Även om Toyota också haft kvalitetsproblem genom åren kanske det faktiskt är helt rätt strategi av den japanska jätten att helt enkelt vänta ut den första omgången elbilar och koncentrera sig på nästa.

Solid state-batterier med längre livslängd, imponerande batterigaranti på 100 000 mil och inte minst ett problemfritt ägande utan risk för köparna att känna sig som försökskaniner kan nog få många köpare att springa till bilhallen.

Jag har all respekt för Tesla som driver på omställningen och de stora biltillverkarna som vill få ut elbilar så snabbt som möjligt, det ”krattar manegen” åt alla eftersläpare. Men det kan bevisligen också slå helt fel, när allvarliga buggar riskerar att reta upp köparna och ge elbilarna dåligt rykte.

Kanske är det sköldpaddan som kommer köra om haren i längden?

Läs också: Kontroversiella uttalandet: ”Fler elbilar ger högre utsläpp”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.