Många företag försöker klämma in olika miljöargument i sin reklam. Men det är något som både Konsumentverket och Reklamombudsmannen kritiserat flera gånger.
Biltillverkare och andra företag får inte längre använda miljöargument i sin marknadsföring om det inte kan backas upp med tydligt underlag, till exempel i form av en studie eller liknande.
Det har medfört att till exempel en ”klimatsmart” husvagn, Preems bensin och laddhybrider från Skoda och Mitsubishi fått bakläxa.
Det har även mackkedjan OKQ8 som kallade sin biltvätt för ”miljövänlig” utan att ha några konkreta bevis. Nu har samma sak hänt igen.
På OKQ8:s hemsida finns information om en tjänst som heter Mobiltvätt och som innebär att en tvättbil kommer ut till bilägaren. Tjänsten har beskrivits som miljövänlig och till för bilägare som vill värna om miljön.
Det får nu nedslag av Reklamombudsmannen. Det finns inga bevis för att mobiltvätten har minimal belastning på miljön och texten klassas därför som vilseledande.
OKQ8 erkänner i sitt svar att texten inte är tillräckligt konkret och den togs bort från hemsidan redan innan RO publicerade sitt beslut. ”Vi kommer även göra en översyn för att utreda eventuellt behov av ytterligare förtydliganden i kommunikationen”, skriver mackkedjan.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (15)
- 24 september 2023 Det var väl redan inlägg #4…
- 24 september 2023 Har ni något annat att säga…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.