Nästa artikel
Oklart läge för uppstickaren Byton – tomt i fabriken
Nyheter

Oklart läge för uppstickaren Byton – tomt i fabriken

Publicerad 24 september 2021
Kinesiska Byton som ska sälja en elsuv med enorm infotainmentskärm har stött på ekonomiska problem.

Det har ploppat upp mängder av elbilstillverkare i Kina, men långt ifrån alla lyckas. Automotive News har till exempel besökt fabriken för elbilstillverkaren Byton som ekar tom.

”Produktionen har varit stoppad sedan pandemin bröt ut och det finns ingen på plats förutom en ensam säkerhetsvakt”, skriver branschtidningen. I nuläget finns 846 registrerade biltillverkare varav över 300 bygger elbilar eller laddhybrider. Xiao Yaqing, som är Kinas industri- och IT-minister, har tidigare sagt att flera elbilstillverkare behöver slås samman framöver.

Byton grundades av tidigare chefer på BMW och Nissan men stötte på problem redan innan pamdemin. Företaget har ett avtal med iPhone-tillverkaren Foxconn som enligt planen skulle bygga elsuven M-Byte med start under första kvartalet 2022, men projektet har pausats.

– Bytonprojektet har inte avslutats officiellt ännu men det är väldigt utmanande att fortsätta i nuläget, uppger en anonym källa för nyhetsbyrån Nikkei Asia.

”Stor chans i norra Europa”

På den svenska marknaden är det Hedin Bil som ska sälja Byton.

– Enligt min uppfattning är Byton ett märke som vill tilltala européer också, det här är inte den vanliga ”Kina-brandingen” utan en mer västerländsk brandning. Jag tror att Byton har stor chans i norra i Europa, har Hedin Automotives vd Stig Sæveland tidigare sagt i en intervju med Vi Bilägare.

Vi Bilägare har sökt Hedin Bil för en kommentar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.