Det är inte bara de stora biljättarna som utvecklar nya elbilar. Flera nya uppstickare har planer på att börja sälja elbilar i Europa, bland andra Lucid, Aiways och Xpeng.
En annan uppstickare är Byton som skulle börja sälja den stora elsuven M-Byte under förra året. Modellen lockar bland annat med en enorm 48-tums infotainmentskärm, fyrhjulsdrift och räckvidd på drygt 44 mil. I Europa planerar Hedin Bil att sälja Byton M-Byte.
– Enligt min uppfattning är Byton ett märke som vill tilltala européer också, det här är inte den vanliga ”Kina-brandingen”, utan en mer västerländsk brandning. Jag tror att Byton har stor chans i norra i Europa, har Hedin Automotives vd Stig Sæveland tidigare sagt i en intervju med Vi Bilägare.
Byggs av iPhone-tillverkaren
Förra året stod det klart att Byton tvingades dra i handbromsen på grund av coronapandemin. Tillverkningen stoppades helt och nästan all personal permitterades under ett halvår.
Nu kommer det föga överraskande beskedet att permitteringen skjuter upp den storskaliga lanseringen av modellen. Planen är att M-Byte ska tillverkas med hjälp av kinesiska iPhone-tillverkaren Foxconn med start om drygt ett år, under första kvartalet 2022. Foxconn ska ha investerat drygt 1,6 miljarder kronor i Byton som en del av samarbetet.
– Vi är glada att jobba med Byton för att utveckla produktionen av M-Byte. Det tillåter oss att bidra för att ytterligare stärka tillväxten i elbilsindustrin, säger Foxconns styrelseordförande Young Liu.
Läs också: Byton intar Europa med megaskärm
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Billigast instegsbilen omkring 500000 kr.
Foxconn är Taiwanesiskt.
En bils främsta egenskap är storleken på skärmen?
Det är en stark doft av NEVS, omkring detta....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.