Den eldrivna fraktaren, med namnet Tesla Semi, sägs ha en räckvidd på upp till 80 mil.
I natt presenterade en stolt Elon Musk nästa medlem i Teslas eldrivna fordonspark. Det är en lastbil som ska utmana de konventionella dieselvarianterna. Lastbilen får fyra motorer, en per hjul på de bakre båda axlarna. Det nämndes ingenting om total batterikapacitet, effekt eller vridmoment, men fullastad gör Tesla Semi noll till hundra kilometer i timmen på 20 sekunder.
– Och du behöver inte konstant växla eftersom det bara finns en växel, vilket gör att färden blir mjuk, sa Elon Musk vid presentationen.
Räckvidden uppges vara 500 miles, eller 80 mil på en laddning. Det är beräknat på att lastbilen färdas i landsvägsfart med maxlast, vilket i USA motsvarar 36 ton.
Att Tesla lyckats dryga ut räckvidden sägs bero dels på att den elektriska lastbilen omvandlar bromsenergi till att ladda batteriet, och dels tack vare det strömlinjeformade utseendet på lastbilen. Den ska ha ett luftmotstånd på 0,36 cW, vilket är bättre än supersportbilen Bugatti Chiron som har 0,38 cW.
– En diesellastibil ser ut som en ladudörr. Tesla Semi är designad som en pistolkula, sade Elon Musk.
– Och du behöver inte konstant växla eftersom det bara finns en växel, vilket gör att färden blir mjuk, sa Elon Musk vid presentationen.
Räckvidden uppges vara 500 miles, eller 80 mil på en laddning. Det är beräknat på att lastbilen färdas i landsvägsfart med maxlast, vilket i USA motsvarar 36 ton.
Att Tesla lyckats dryga ut räckvidden sägs bero dels på att den elektriska lastbilen omvandlar bromsenergi till att ladda batteriet, och dels tack vare det strömlinjeformade utseendet på lastbilen. Den ska ha ett luftmotstånd på 0,36 cW, vilket är bättre än supersportbilen Bugatti Chiron som har 0,38 cW.
– En diesellastibil ser ut som en ladudörr. Tesla Semi är designad som en pistolkula, sade Elon Musk.
Laddningen sker via Teslas nätverk av laddstationer avsett för lastbilar, kallat Megachargers. Att ladda upp till 64 mil tar en halvtimme och enligt Elon Musk är formatet passande för lastbilschaufförer, eftersom de ändå enligt lag måste göra stopp med vissa intervaller i sin körning.
Inne i hytten sitter föraren centrerat med en skärm på varsin sida. Tesla har integrerat förarassistans i lastbilen, vilket betyder att den har autobroms, kollisionsvarnare och filhållningsassistent. Om föraren förlorar medvetandet kommer lastbilen att hålla sin inom samma körfält och gradvis sakta ner till stillastående och därefter larma nödsamtal automatiskt.
Inne i hytten sitter föraren centrerat med en skärm på varsin sida. Tesla har integrerat förarassistans i lastbilen, vilket betyder att den har autobroms, kollisionsvarnare och filhållningsassistent. Om föraren förlorar medvetandet kommer lastbilen att hålla sin inom samma körfält och gradvis sakta ner till stillastående och därefter larma nödsamtal automatiskt.
Dessutom kan de fyra motorerna kompensera för varje hjul och därigenom eliminera risken för ”Jackknifing”, vilket betyder att släpet viker sig som en fällkniv mot förarhytten.
– Er värsta mardröm försvinner med den här lastbilen, säger Elon Musk.
Det finns inga uppgifter om priser eller när Tesla Semi levereras, men det går att reservera ett exemplar för 5.000 dollar, motsvarande drygt 40.000 kronor.
Samtidigt som Tesla offentliggjorde lastbilen passade de på att premiärvisa nästa generation av sin Roadster. Läs mer om det här.
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Semi?
– Er värsta mardröm försvinner med den här lastbilen, säger Elon Musk.
Det finns inga uppgifter om priser eller när Tesla Semi levereras, men det går att reservera ett exemplar för 5.000 dollar, motsvarande drygt 40.000 kronor.
Samtidigt som Tesla offentliggjorde lastbilen passade de på att premiärvisa nästa generation av sin Roadster. Läs mer om det här.
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Semi?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.