Högglansig och malligt bred grill, markerade hjulhus lackade i kontrastfärg, bakparti med inspiration från 205 och bakljus som ska påminna om lejonklor. Frågar ni mig har Peugeot satt huvudet på designspiken.
"I designivern har man missat att lämna viloplats för förarens vänsterfot."
Effektspannet sträcker sig i dagsläget från den trecylindriga sugmotorn på 75 hästkrafter till elbilens 136 hästkrafter. Mellan ytterligheterna finns bensinmotorer på 100 och 130 hästkrafter samt en dieselmotor på 115 hästkrafter. Det är ingen vågad gissning att det även kommer att komma en 208 GTI framöver. Elbilsversionen e208 deklarerar en räckvidd på 34 mil. De första svenska bilarna förväntas anlända vintern 2020.
Provkörningsbilen är utrustad med den turboladdade hundrahästaren, en bottenstark och pigg men något högljud pjäs. Minsta motorbelastning och ett tröttsamt morrande gör sig gällande. Synd då bilen i övrigt rullar tyst över den danska asfalten.
Den sexväxlade manuella lådan har en gummiaktigt diffus känsla i slaget. Förbrukningen är småbilsrimliga 4,4 l/100 km. Med den åttaväxlade automatlådan (!) krävs ytterligare en deciliter.
I sammanhanget ska det tilläggas att 208 finns med adaptiv farthållare med filhållingsfunktion, skyltavläsning, vingel- och dödavinkelvarning med styrfunktion, trötthetsvarnare, automatiskt helljus och autobroms som även kan ingripa för fotgängare och cyklister.
Peugeot fortsätter med lågt placerad ratt och högt placerade instrument – ”i-Cockpit”. Tanken är att föraren ska få en vilsammare körställning. Beroende på utförande (vid tiden för tryckning är de svenska utrustningsnivåerna inte fastställda) blir mätartavlorna digitala. Två på varandra liggande skärmar ger en tredimensionell, ”svävande” effekt. Spektakulärt, men läsbarheten är inte den bästa.
Böljande landskap, vägar som rinner genom byar och gårdar – tänk att Nordjylland kan leverera en så övertygande Toscana-imitation.
Det är svårt att inte trivas i 208. Fjädringskomforten till-hör klassens bättre, stolen likaså. Chassit känns så där glatt alert som bara småbilar gör, men styrkänslan hade vunnit på något mindre servoverkan.
Baksätet är rymligare än tidigare, man behöver inte längre vara asketiskt lagd för att färdas fyra vuxna. Det extra benutrymmet har dock kostat 20 liter bagagevolym.
När det gäller form, känsla och förfining har Peugeot tagit ett sjumilakliv med 208. Det har visserligen kostat en del praktikalitet men frågan är om inte kunderna är beredda att acceptera det för känslans skull.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208?
Pris, från kr: Ej fastställt.
Svensk lansering: Vintern 2020.
Mått, cm: L 406/B 175/H 143.
Bagagevolym, l: 265.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 180.
Motor: Trecylindrig bensinmotor. Volym 1 199 cm3. Max effekt 100 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda, alternativt 8-växlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 100 g/km.
Konkurrenter: Renault Clio, Seat Ibiza, Toyota Aygo, VW Polo, Kia Rio, Audi A1, Mini Cooper, Opel Corsa, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20.
Plus: Form, kvalitetsintryck, utrymmen, körglädje.
Minus: Bullrig motor, degig växellåda.
Vad nytt? Allt utom en uppdaterad motor och växellåda.
För vem? Den stilsäkra småbilsköparen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.