Nästa artikel
Officiell: Här är nya Seat Leon – nu även som laddhybridkombi
Nyheter

Officiell: Här är nya Seat Leon – nu även som laddhybridkombi

Publicerad 28 januari 2020 (uppdaterad 28 januari 2020)
En spansk version av Volkswagen Golf är på ingång. Laddhybriden med kombikaross kan bli en ny Sverigefavorit.

Seat har lanserat en ny generation av kompaktbilen Leon. Största nyheten är att den spanska versionen av Volkswagen Golf kommer med mildhybridteknik och även som laddhybrid.

Halvkombimodellen blir nästan nio centimeter längre än föregångaren för att kunna erbjuda bättre innerutrymmen. Seat Leon kommer även som kombi med namnet Sportstourer och ett bagageutrymme som sväljer 617 liter vilket är något mer än Volkswagen Golf Sportscombi.

Seat Leon kommer med en mängd olika motoralternativ.

• Instegsmodellen har en bensinmotor på 90 hästkrafter men det är oklart om den kommer till Sverige. Ett steg upp finns samma trecylindriga motor med 110 hästkrafter och den får även mildhybridteknik för att sänka förbrukningen.

• Den större 1,5-litersmotorn (och även den trecylindriga instegsmotorn) använder Millercykeln för att öka effektiviteten med tio procent. 1,5-litersmotorn kommer med 130 eller 150 hästkrafter och kan stänga av hälften av cylindrarna när de inte behövs. 150-hästarsversionen har mildhybridteknik.

• Toppmodellen på bensinsidan är en 2,0-litersmotor med dubbelkopplingslåda och 190 hästkrafter.

• Seat kommer inte lägga ned dieselmotorerna, gör märket klart i pressmeddelandet. Leon kommer med dieselmotorer på 115 eller 150 hästkrafter, antingen med manuell låda eller dubbelkopplingslåda. Seat Leon Sportstourer finns även med 150-hästarsdiesel, dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdriftssystemet 4Drive.

• Det finns även en gasdriven Seat Leon med 1,5-litersmotor på 130 hästkrafter. Den kan också tankas med bensin.

• Sist ut är Seat Leon som laddhybrid. Den kommer både som halvkombi och kombi. En 1,4-liters bensinmotor kombineras av en elmotor och ett 13 kWh stort batteri. Systemeffekten är 204 hästkrafter och räckvidden på el ska ligga på sex mil enligt WLTP-körcykeln. Den här drivlinan känns igen från Volkswagen Golf GTE och Passat GTE.

Seats chef för bilutveckling och chassidynamik, Marcus Keith, gör ingen hemlighet av att Seat Leon kommer kännas hårdare och sportigare än Volkswagen Golf.

– Absolut, en sportig känsla är viktig. En Seat ska inte kännas bekväm, men inom sportighet har vi gjort en väldigt bekväm bil, säger han i en intervju med Autocar.

Han bekräftar också att sportversionen Cupra kommer med laddhybridteknik.

Seat Leon har även ett uppkopplat infotainmentsystem med onlinekartor samt integration med Android Auto och trådlös Apple Carplay, som gör det enklare att använda bilarnas appar i bilens skärm. I laddhybriden kan föraren hålla koll på bilens klimatanläggning och laddning via en mobilapp.

Vid lanseringen finns fyra utrustningsversioner att välja på och samtliga har nyckellös öppning, USB-uttag, LED-strålkastare och infotainmentsystem med 8-tumsskärm som standard. Som tillval finns bland annat infotainmentsystem med större 10,25-tumsskärm, digitala instrument och trådlös mobilladdning.

De svenska priserna är ännu inte klara. Leveranserna körs igång under andra kvartalet 2020.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.