Utan att berätta det officiellt har Tesla infört en intressant tekniknyhet i Model 3, och förmodligen även Model Y, enligt uppgifter till Electrek.
Nyheten innebär att elbilarna kan laddas ”åt båda hållen” vilket öppnar för spännande nya funktioner i framtiden. När bilen befinner sig hemma i garaget kan den både laddas upp men också överföra energi från batteriet till elnätet.
Med den här tekniken kan bilen balansera elnätet och dela med sig av överflödig ström till elnätet eller ett hemmabatteri för användning senare. På så sätt betyder inte en plötslig spik i efterfrågan på el, till exempel när alla kommer hem efter jobbet och vill ladda sin bil, att elnätet brakar ihop.
Vid ett elavbrott skulle också hushållet kunna hämta el från bilen istället för att bli strömlöst.
Nissan och Honda hann före
Den här typen av finess, som kallas V2G för ”vehicle to grid”, är något flera andra biltillverkare testat tidigare. Elon Musk och Teslas tidigare teknikchef har varit skeptiska till idén men nu verkar Teslachefen alltså ha bytt åsikt.
Honda har installerat en experimentstation för V2G-teknik vid det europeiska huvudkontoret. När en elbil är inkopplad till laddaren kan energin som lagras i batteriet överföras tillbaka till elnätet för att stabilisera det vid korta avbrott.
Konkurrenten Nissan var tidigt ute med V2G-teknik till elbilen Leaf, något som går under namnet Nissan Energy Share.
– Vi gör det möjligt för våra kunder att använda sina elbilar till mycket mer än bara körning. Vår vision är att ändra hur bilar är integrerade i samhället och Nissan Energy gör den visionen till verklighet, sa Daniele Schillaci på Nissan vid lanseringen.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.