Tesla planerar att lansera en ny version av Model 3 med ännu längre räckvidd än dagens modell, enligt uppgifter till Bloomberg.
Modellen kan lanseras redan i början av nästa vecka, men tyvärr verkar modellen i nuläget bara lanseras i Kina. Som det ser ut nu är modellen inte aktuell för lansering i Europa.
I dag finns tre Tesla Model 3-versioner till salu i Kina, precis som i Sverige. Standard Range Plus har en räckvidd på 445 kilometer enligt den kinesiska körcykeln, Long Range klarar 590 kilometer och toppversionen Performance ska klara 595 kilometer på en laddning.
Enligt uppgifterna ska den nya Model 3-versionen klara 668 kilometer på en laddning (observera att det alltså gäller enligt den kinesiska och väldigt tillåtande körcykeln som inte är lika tuff som den europeiska WLTP-körcykeln) – en ökning med 13 procent jämfört med Long Range. Tesla ska redan ha fått godkänt av myndigheterna att börja bygga den nya Model 3-versionen.
En intressant detalj är att modellen verkar bli bakhjulsdriven, och alltså inte fyrhjulsdriven som Long Range- och Performance-versionerna. Tesla har tidigare sålt Model 3 med lång räckvidd kombinerat med bakhjulsdrift, men den modellen är borttagen i Europa och USA.
Tanken är att Tesla ska sno fler köpare från Audi och BMW med den nya modellversionen. Det är också ett sätt för Tesla att försöka lyfta försäjlningen i Kina där siffrorna för nästan alla biltillverkare sett dystra ut den senaste tiden, inte bara på grund av coronakrisen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul med företag som fortsätter utveckla och bli bättre på det man ändå redan är ledande på. Hade väl kanske vart lätt annars att vänta tills nån konkurrent är och sniffar en i bakhasorna innan man lanserar förbättringen.
Skulle gissa att denna modell kommer på fler marknader med framöver, men är väl enklast implementera på en hyfsat ny mer flexibel fabrik. Ska vi gissa på att den kommer hit tillsammans med öppnandet av Berlinfabriken?
668 km enligt WLTP på en laddning är fasiken rätt bra....men självklart fortfarande för lite för många, det är ju inte 100 mil med släp som man kör varje vecka med sin diesel.....
Henrik, är det en förbättring?
Snarare en vidareutveckling, man tar bort fyrhjulsdriften, sparar vikt och energi och förlänger räckvidden med 13%!
För de flesta är det naturligtvis en förbättring, ytterst få behöver fyrhjulsdrift på en bruksbil.
Saabnisse: Det är en förbättring, eller ja, vidareutveckling, men det är väl gråzon vilket som är vad.....
Men nej, det är inte så enkelt att det är en bakhjulsdriven version av den vanliga LR, den har redan funnits och sålts även här i Sverige. Den hade 600 km WLTP, så denna nya är nåt mer gjort med. Jag skulle gissa på ett annorlunda packat batteripack där de på samma yta som i vanliga LR får plats med fler celler.
Man skulle ha kunnat ta bort 15% av batterityngden, fyrhjulsdriften och bibehållit räckvidden för att sen sälja bilen till ett lägre pris. Det hade passat mig bättre.
Och räckvidden med Tesla 3 är bara 15 - 18 mil, i hög hastighet.
Carl: Jasså, i vilken hastighet körde du då för att nå det resultatet? Jag vågar slå vad min högra fot att du inte kan hålla den farten över 15-18 mil i sträck på vanlig väg att du når sån förbrukning. Tror tvärtom att du endast trollar på för att skapa uppmärksamhet, kanske jag har rätt?
Kanske så enkelt som lite förbättrade celler med lite högre energidensitet... Alltså ett i princip identiskt batteripaket men med något "bättre" celler.
Mikasand: Vilket snittempo räknar du med då? Jag skulle säga bullshit, den är ju frågan vad för relevans det har, inte så att man är varje dag och åker Autobahn. Skulle gissa på att de som kör ofta där och tillhör dem som ligger i hög fart inte väljer en SR+ iaf.
Men visa gärna bild på din färddator i Teslan där du snittat 140+ över 15-18 mil så kan vi ju se. Med tanke på att du kallar den S3 så säger väl bara det hur insatt du är.......anar mer det är lite trollvarning!
Bra Henrik, du har koll.
Förövrigt vill jag tro det är omöjligt att köra snitthastighet 180km/Tim tills man får tomt i batteriet. Skulle eventuellt kunna fungera i Tyskland nattetid, men då är väl ofta hastigheten begränsad även på Autobahn.
Blir en så löjlig diskussion så det vet inga gränser. Man behöver inte ens vara akademiskt utbildad föra att förstå att en Elbil med moderat räckvidd WLTP räcker för de flesta bilförare i Sverige.
Har man bara laddmöjligheter hemma så funkar det för 95% av årets körturer och för all körning när man är på en onormal längre tur för en snabbladdning.
Det lär nog även slörpla till i tanken hos en stormotorig SUV som snittar 180 på autobahn...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.