Även om elbilarna fortfarande står för en relativt liten del av alla nysålda bilar ökar de snabbt i registreringsstatistiken.
I Sverige står laddbara bilar hittills i år för mer än en av fyra nyregistrerade bilar. Under samma period förra året var den siffran bara tolv procent.
Renault och Nissan har länge legat i topp när det gäller leveranser av nya elbilar, inte minst på grund av de relativt låga prislapparna för Zoe och Leaf som gör att de lockar många köpare.
Men nu har något hänt. Under årets första fyra månader har VW-koncernen med Volkswagen, Seat, Audi, Skoda och Porsche tillsammans kört om Renault, Nissan och Mitsubishi i listan över Europas populäraste nya laddbilsmärke, visar siffror från bilanalytikern Matthias Schmidt.
Tesla på femte plats
I siffrorna räknas både elbilar och laddhybrider in. VW-koncernens märken registrerade 51 900 laddbara bilar varav strax över 30 000 elbilar och drygt 20 000 laddhybrider. Volkswagen har ännu inte börjat leverera elbilen ID 3 men koncernen har sålt många exemplar av de små elbilssyskonen Volkswagen e-Up, Skoda Citigo-e och Seat Mii Electric.
Som jämförelse kom Renault/Nissan/Mitsubishi upp i strax över 40 000 registrerade bilar. Koncernen registrerade ungefär lika många elbilar som Volkswagen men laddhybriderna halkar efter.
Därefter följer BMW och PSA-koncernen (med Peugeot, Citroën, DS och Opel). Tesla kommer först på femte plats och där är förstås samtliga registrerade bilar eldrivna.
Volvo finns på sjunde plats efter Hyundai, men före Mercedes. Hos Volvo är än så länge samtliga registrerade laddbara bilar laddhybrider – elbilarna Polestar 2 och XC40 Recharge kommer senare i år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I dagsläget är det inte direkt smart att köpa en VW -bättre vänta 2-3 år tills dess deras mjukvara stabiliserat sig och gått ur det buggiga beta-läget.
VW's kundfientliga attityder understryker vikten av att vänta -bättre vänta ut stabila mjukvaran så slipper (jaja minimerar risken) man utsättas för VW's synnerligen skruvade syn på sina bilägare.
ref. https://www.motorbiscuit.com/more-vw-id-3-software-problems-labelled-dire-by-media/
Tesla och "laddhybrider" har inget på samma lista att göra.
Löjligt att blanda hybrider med elbilar, tycker jag. Så - skrota hybrider - de bara är lögn om man vill rädda planeten. Vilken idiot dom helst fattar att hybrider bara är till för folk som inte fattar verkligheten.. Länge leve Tesla (o hel-elektriska bilar).
VW i omkörningsfilen.
Återigen.
Mycket starka åsikter om Volkswagen och deras produkter, men fakta kvarstår: de säljer bra.
Oavsett bilmärke så är det kul att det kommer fler och fler elbilsmodeller. Tror laddhybrider blir något av en övergångslösning. Ser man på Norge som ligger några år före Sverige i utvecklingen på denna front så köps det bra mkt mer rena elbilar än laddhybrider.
Bandvagn, du har inte reflekterat över varför?
Om du inte gjort det så beror det på de rejäla subventionerna på elbilar får och inget annat.
Bompengar, registreringsavgifter, moms är det som avgör, allt detta har elbilar varit undantagna från i Norge. Dvs vad det kostar och som skall betalas med dina egna skattade pengar
Guran; såklart det beror på det.
Det visar ju bara att när elbilar närmar sig prisparitet med fossilbilar så är det extremt många som väljer elbil. Det är ju den utvecklingen det går åt i de flesta länder.
Sen vet jag inte om så många köper ny bil med egna skattade pengar. Jag har mina nya bilar som förmånsbil med bruttolöneavdrag och det finns säkert liknande system i Norge. I Sverige tror jag det är runt 80% av nybilsförsäljningen som är tjänstebilar i någon form.
Skoda, mest bil för pengarna.
15 år i följd sämsta tillverkaren VW Group i Warranty Week statistikerna.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.