Tvåhjuliga fordon som mopeder och motorcyklar har inte alls samma tuffa avgaskrav som personbilar. I många europeiska städer rullar mängder av tvåhjulingar som släpper ut mycket luftföroreningar.
Ett nytt EU-projekt där även IVL Svenska Miljöinstitutet ingår ska nu försöka utveckla nya tekniker för att mäta luftföroreningar i verklig körning och inte bara i ett labb.
Målet är att nya mopeder och motorcyklar ska ha bättre avgasrening och effektivitet
Bland annat ska halterna av partiklar som är skadliga för hälsan mätas på ett bättre sätt än i dag. Enligt Åke Sjödin som är utsläppsexpert och projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet har förvånansvärt få studier gjorts om luftföroreningar och buller från just tvåhjuliga motorfordon, trots att det enligt honom är ett ökande problem.
– Dels behöver vi veta hur stort problemet är, dels behöver vi sätta in åtgärder och göra förbättringar både på de fordon som redan används och på de nya modeller som kommer, säger han.
Målet är att nya mopeder och motorcyklar ska ha bättre avgasrening och effektivitet, men det kan också bli tal om en hastighetsbegränsning i vissa områden.
– Forskningsresultaten kan sedan ligga till grund för olika policyalternativ och regleringar som städer och myndigheter behöver göra för att skapa attraktivare städer för de boende, säger Åke Sjödin.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 5 oktober 2022 Jag håller med: innan …
- 4 oktober 2022 Nya mopeder och mc finns ju…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.