”Nu ska staden skylta om eftersom många bilister inte följt skyltarna. Innefattas moped?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
I Stockholm infördes tidigare möjligheten för cyklister att köra mot (tidigare) färdriktning genom att skylten förbud mot infart med fordon byttes mot trafik med motordrivet fordon. Den senare tillåter enligt uppgift på Transportstyrelsens webbplats även moped klass II om inte annat anges på tilläggstavla.
Nu ska staden skylta om eftersom många bilister inte följt (förstått?) skyltarna. Den nya varianten innebär att det ursprungliga ”förbud mot infart med fordon” återkommer kompletterat med en tilläggstavla ”gäller ej cykel”. Frågan är dock om moped klass II innefattas av tilläggstavlan? Vidare var det väl en diskussion huruvida den kommande skyltning var tillåten?
Henke Berggren
Svar:
Transportstyrelsen kan endast svara på gällande lagstiftning och det är alltid upp till varje väghållare (kommuner och Trafikverket) att finna stöd i denna lagstiftning vid till exempel uppsättning av vägmärke/vägmärkeskombinationer.
Vi vände oss därför till Stockholms Kommun, där det meddelades att man bedömer det som lagligt att använda skyltkombinationen ”Förbud mot infart med fordon” tillsammans med tilläggstavlan ”gäller ej cykel”. Betonas bör att undantaget endast gäller cykel och inte moped klass II. Beslutet fattades i trafiknämnden 14 juni. Det innebär en skärpning i och med att mopeder klass II inte längre får köra in på dessa gator i riktning mot märket. Moped får dock ledas mot körriktningen. Anledningen till ändringen av skyltningen är just att många bilister bröt mot förbudet. Skyltningen innebär att elcyklar också omfattas av undantaget enligt tilläggsskylten – om det är en cykel med elassistans. Elmotorn ska då bara kopplas in när trycket på tramporna ökar för att underlätta i uppförsbackar och motvind. Motorn får endast förstärka cyklistens trampande och få inte ge kraft över 25 km/tim. Högsta märkeffekt på motorn får vara 250 watt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
I Stockholm infördes tidigare möjligheten för cyklister att köra mot (tidigare) färdriktning genom att skylten förbud mot infart med fordon byttes mot trafik med motordrivet fordon. Den senare tillåter enligt uppgift på Transportstyrelsens webbplats även moped klass II om inte annat anges på tilläggstavla.
Nu ska staden skylta om eftersom många bilister inte följt (förstått?) skyltarna. Den nya varianten innebär att det ursprungliga ”förbud mot infart med fordon” återkommer kompletterat med en tilläggstavla ”gäller ej cykel”. Frågan är dock om moped klass II innefattas av tilläggstavlan? Vidare var det väl en diskussion huruvida den kommande skyltning var tillåten?
Henke Berggren
Svar:
Transportstyrelsen kan endast svara på gällande lagstiftning och det är alltid upp till varje väghållare (kommuner och Trafikverket) att finna stöd i denna lagstiftning vid till exempel uppsättning av vägmärke/vägmärkeskombinationer.
Vi vände oss därför till Stockholms Kommun, där det meddelades att man bedömer det som lagligt att använda skyltkombinationen ”Förbud mot infart med fordon” tillsammans med tilläggstavlan ”gäller ej cykel”. Betonas bör att undantaget endast gäller cykel och inte moped klass II. Beslutet fattades i trafiknämnden 14 juni. Det innebär en skärpning i och med att mopeder klass II inte längre får köra in på dessa gator i riktning mot märket. Moped får dock ledas mot körriktningen. Anledningen till ändringen av skyltningen är just att många bilister bröt mot förbudet. Skyltningen innebär att elcyklar också omfattas av undantaget enligt tilläggsskylten – om det är en cykel med elassistans. Elmotorn ska då bara kopplas in när trycket på tramporna ökar för att underlätta i uppförsbackar och motvind. Motorn får endast förstärka cyklistens trampande och få inte ge kraft över 25 km/tim. Högsta märkeffekt på motorn får vara 250 watt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför ska det vara enkelt och lika för alla? Det är väl bättre att det är krångligt och omöjligt att begripa då kan ju polisen bötfälla och staten får in mer pengar till svarta hålet.
Så i Stockholm får man cykla mot färdriktningen på enkelriktad gata? Seden sprider sig sedan ut i landet, redan cyklas det mot stoppljus obehindrat, liksom utan att stanna vid stopptecken.Där syndar många bilister också. Vore det inte bättre om trafikreglerna följs av alla?
Blir bara en större villervalla i stadstrafiken när Dagens Nyheter illustrerar de nya reglerna för gående på påbjudna kombinerade gång- och cykelbanor med påbudsskylt D7 som gäller för redan delad gång- och cykelbana
Villevalle: Jag ser dagligen fordonsförare som inte kan läsa skyltar. Nästan ingen läser tilläggsskyltar. Hur svårt kan det vara? På min färdväg till jobbet så finn det en 50-skylt med tillägget "Gäller vardagar 07-17". Före skylten så gäller 70km/h. Nästan alla bromsar in till 50km/h på kvällar och helger. Det finns massor av exempel. Folk måste bli bättre att läsa skyltar!
Så, ja det är väl inte optimalt att behöva byta skyltar på denna plats, men "pest eller kolera" - kanske kolera i detta fall så att inte inkompetenta bilister kör fel.
Hej McTar, står det ordagrant ? "Gäller vardagar 07-17"
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.