Från januari till och med juli i år omkom åtta personer i mopedolyckor, visar statistik som presenteras av försäkringsbolaget If. Siffran för motsvarande period i fjol var fem döda. Dessutom ökar antalet svårt skadade från 93 till 101.
Ökningen sker samtidigt som försäljningen av mopeder rasar. 2007 registrerades 35 000 nya mopeder i Sverige. 2010 var den siffran 14 000. Jan Olvenmo, moped- och MC-expert på If:
– Att döma av statistiken verkar mopedåkarna leva farligare i trafiken. Vi vet från tidigare rapporter att trimning är ett stort problem och att åtta av tio föräldrar är medvetna om att mopederna trimmas, säger han.
Trafikverket uppger att upp till hälften av dödsolyckorna inträffar med trimmade mopeder.
Diskutera: Varför ser vi den här utvecklingen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man skulle ju kunna dra slusatsen att mopedparken därmed är äldre och därmed mer sliten -> större risk för olyckor.
Dags för besiktning av mopeder kanske?
Värdelös artikel, för man pratar här enbart om antalet sålda mopeder,inte det totala antalet i trafik.
Hur många mopeder finns det på våra vägar? 300.000?
Jag tror inte att det skrotats lika många som det sålts, och "gmo" har också en poäng här: Mopparna som körs blir äldre och sämre. Bromsar, hjulupphängningar blir allt sämre.
Ser man sedan till hur många som körs på fyllan, så är det ju ännu ett bevis för hur inställningen till alkoholen behöver ändras.
Precis som bland övriga motorfordon (inkl. snöskotrar och båtar)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.