Nästa artikel
Fler dödsolyckor trots färre mopeder
Nyheter

Fler dödsolyckor trots färre mopeder

Publicerad 2 september 2011 (uppdaterad 2 september 2011)
Försäljningen av mopeder har halverats sedan 2007. Ändå ökar antalet dödsolyckor med mopedister.

Från januari till och med juli i år omkom åtta personer i mopedolyckor, visar statistik som presenteras av försäkringsbolaget If. Siffran för motsvarande period i fjol var fem döda. Dessutom ökar antalet svårt skadade från 93 till 101.

Ökningen sker samtidigt som försäljningen av mopeder rasar. 2007 registrerades 35 000 nya mopeder i Sverige. 2010 var den siffran 14 000. Jan Olvenmo, moped- och MC-expert på If:

– Att döma av statistiken verkar mopedåkarna leva farligare i trafiken. Vi vet från tidigare rapporter att trimning är ett stort problem och att åtta av tio föräldrar är medvetna om att mopederna trimmas, säger han.

 Trafikverket uppger att upp till hälften av dödsolyckorna inträffar med trimmade mopeder.
 
Diskutera: Varför ser vi den här utvecklingen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-02 15:27
gmo

Man skulle ju kunna dra slusatsen att mopedparken därmed är äldre och därmed mer sliten -> större risk för olyckor.
Dags för besiktning av mopeder kanske?

#2 • Uppdaterat: 2011-09-03 09:36
hultarn

Värdelös artikel, för man pratar här enbart om antalet sålda mopeder,inte det totala antalet i trafik.
Hur många mopeder finns det på våra vägar? 300.000?

Jag tror inte att det skrotats lika många som det sålts, och "gmo" har också en poäng här: Mopparna som körs blir äldre och sämre. Bromsar, hjulupphängningar blir allt sämre.
Ser man sedan till hur många som körs på fyllan, så är det ju ännu ett bevis för hur inställningen till alkoholen behöver ändras.
Precis som bland övriga motorfordon (inkl. snöskotrar och båtar)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.