Ända sedan 1990-talet har europeiska Euro NCAP krocktestat nya bilar. I dag är det ovanligt att nya bilar får något annat än toppbetyget fem stjärnor, åtminstone i de lite högre prisklasserna.
Även i USA krocktestas förstås nya bilar, men testerna görs på ett annat sätt. Nu har försäkringsinstitutet IIHS släppt resultatet av ett nytt krocktest som visar hur bilen klarar av en sidokollision.
”Inget fantastiskt resultat”
Totalt har 20 olika suv-modeller krocktestats, men bara en enda modell får betyget ”bra”. Det är Mazda CX-5 som därmed får ett bättre testresultat än exempelvis Volvo XC40, Audi Q3 och Toyota RAV4.
– Det är så klart inget fantastiskt resultat, men det är i linje med våra förväntningar när vi började med det här tuffare testet, säger Becky Mueller, forskningsingenjör på IIHS.
I det nya krocktestet körs en barriär som väger 1,9 ton rakt in i sidan av bilen i 60 km/tim. I det tidigare testet vägde barriären 1,5 ton och hastigheten var 50 km/tim. Ändringen har gjorts på grund av att trafikbilden numera består av fler tunga och stora suvar.
Att testmetoderna nu skärpts innebär att biltillverkarna inte kunnat ta höjd för testet och anpassa sina bilar i förväg.
Bra skydd
Mazda CX-5
Acceptabelt skydd
Audi Q3
Buick Encore
Chevrolet Trax
Honda CR-V
Nissan Rogue
Subaru Forester
Toyota RAV4
Toyota Venza
Volvo XC40
Marginellt skydd
Chevrolet Equinox
Ford Escape
GMC Terrain
Hyundai Tucson
Jeep Compass
Jeep Renegade
Kia Sportage
Lincoln Corsair
Dåligt skydd
Honda HR-V
Mitsubishi Eclipse Cross
Källa: IIHS
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 28 oktober 2021 Jag påstår inte att ingen…
- 28 oktober 2021 Nja - försiktigare än andra…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.