I den senaste omgången krocktester från Euro NCAP levererar nya elbilen Volkswagen ID 3 toppbetyget fem stjärnor.
Det är ett viktigt besked eftersom bilen är först ut på koncernens plattform för elbilar, MEB, som kommer ligga till grund för en mängd andra modeller framöver.
Volkswagen ID 3 får beröm för krockskyddet för både vuxna (med betyget 87 procent), barn (89 procent) och fotgängare (71 procent).
En nyhet är att Volkswagen ID 3 har en mittmonterad krockkudde för att förare och passagerare inte ska krocka med varandra vid en olycka, på samma sätt som Toyota Yaris som fick toppbetyg hos Euro NCAP tidigare i år.
Euro NCAP har även undersökt hur de aktiva säkerhetssystemen fungerar och hur bra de skyddar fotgängare och cyklister vid en krock. Här blir betyget 88 procent.
– Det är en stor framgång för hela ID-teamet. En hög säkerhetsnivå i våra bilar är alltid viktigt för oss och det har därför införts i MEB-plattformen redan från början, säger Volkswagens utvecklingschef Frank Welsch.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Egentligen vore det konstigt om en ny bil inte klarar testerna galant. Tillverkarna vet vad som krävs och vad de har att rätta sig efter. Klarar man dessa tester dåligt har man inte gjort hemläxan.
Och i detta sammanhanget är det inte lika lätt att dölja fusk som när det gäller avgasutsläpp.
Toppbetyg? Alla får mer eller mindre 5 stjärnor idag.. och säkerhet är relativ. Tänk att alla i klassen får en 5:a i betyg.. är det toppbetyg då? nä, det blir svårt att bedöma något utifrån den parametern. Sedan under 90% i krockskyddet är direkt dåligt idag... många nyare bilar har haft mellan 95-98%, vilket jag tycker är stor skillnad. Jag ger därför betyget godkänt men inte mer...
En sak skall de ha beröm för, det är krockkudden i mitten så att man inte slår ihop med varandra under kollisionen. Och de verkar tänkt lite extra på oskyddade trafikanter (låg front på bilen och absorberande material). Tekniska stödsystem verkar också vara OK.
Stolpkrocken är intressant eftersom den inte deformerar karossen alls, man ska notera att det inte har något med säkerheten för passagerarna att göra utan är ett karv när hela golvet består av ett batteri, då går det inte att ha en deformering av golvet överhuvudtaget, elbilens sårbarhet tvingar fram en starkare kaross.
Ja, det hade varit en katastrof om inte ID.3, fick 5 Stjärnor i EURO NCAP!
Bara billigare bilar eller de som inte har tillräckligt tekniskt stöd får mindre än 5 stjärnor... själva stjärnorna säger inte så mycket då.
Styggavargen
Det är ju ett, till stora delar. Helt nytt test som görs nu. Bara två bilar testade ännu!
Styggavargen. Som Rille skriver och som påpekats i andra tidningar så går inte procentsiffrorna att jämföras med de äldre. 95% då kan vara sämre än 88% nu.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.