Riksdagen röstade på onsdagen ja till att skärpa reglerna för användning av mobiltelefon och annan elektronik i samband med bilkörning.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Västerpartiet fick därmed igenom kravet att regeringen ”skyndsamt” ska ta fram tuffare regler.
Så sent som 1 december 2013 skärptes reglerna för mobilanvändning i bilen, men oppositionen tycker inte att lagen är tillräckligt tydlig.
Enligt lagen får bilförare inte använda mobiltelefon eller annan teknisk utrustning om det ”inverkar menligt på framförandet av fordonet”, som det heter i lagtexten.
Regeringen menar i sin tur att den nya mobillagen fått effekt. Än så länge har polisen rapporterat 17 fall av otillåten mobilanvändning. Tre fall har lett till böter.
Diskutera: Bra eller dåligt med tydligare mobilförbud?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tips till våra inkompetenta politiker. Se hur de utformat reglerna i andra länder som har förbud mot handhållen mobiltelefon. Ock översätt de reglerna till Svenska, låt sedan någon kunnig, allmänbildad, person få det tillämpligt till svenska förhållande.
( denna kunniga allmänbildade person ska naturligtvis inte vara någon politiker.)
Jahapp. Och de alltmer förekommande pekskärmarna som styr mer och mer av de basala funktionerna som i hundra år funkat så bra att reglera med knappar och vred typ värme, ventilation och radion?
Att slppa blicken från vägen för att gå in i någon undermeny för att öka fläkten är väl minst lika farligt.
Populism!
Det är lika illa med handsfree parad med infotainmentsystemet i dagens bilar, som Rålle G skriver så ska man in i ett antal undermenyer och sedan pilla in telefonnumret till den man vill ringa till. Testa röststyrningsuppringning under körning på svensk asfaltväg...
F.ö fick jag en åthutning av dansk polis när jag talade i mobiltelefon, trots att jag stod stilla på en parkeringsplats.
Ge det något år så kommer vi nog sitta med smarta intuitiva lösningar även i bilar, det känns som vi just nu befinner oss i någon övergångsfas när det gäller infotainmentsystem med bra och dåliga lösningar.
Sen är det väl så att vissa människor har bättre simultan än andra, och har mer eller mindre lätt för teknik. Det är dock svårt att utforma en lag för våra olika nivåer av teknik/simultanförmåga.
Ett slag i luften. Det går ju inte att se till efterlevnaden... jag använder min mobil nere på Kontinenten som här hemma (i handen) och inte en enda gång blev jag ens ertappad...
Med en skärpt lag kommer fler att få böter och det kanske inte känns som ett slag i luften för de som åker dit.
Det är samtalet som tar bort koncentrationen från trafiken. Inte att jag håller i telefonen! Ska vi lagstadga om att båda händerna alltid måste vara på ratten också?
Lite svårt att styra, blinka och samtidigt hålla en mobil mot örat, vi har två händer, det räcker för att framföra bilen, handhållen mobil går bort, för en säker körning.
Samtalet är inte det mest koncentrationsstörade utan det är själva hanterandet med att slå nummer, kolla facebook (har man ögonen på telefonen så ser man inte trafiken) och annat plus att de som har telefonen in ena handen under körning använder sällan blinkers. Jag ser detta dagligen, bilister med vänstra handen på ratten telefonen i höger hand och svänger av eller kör i rondeller utan att använda blinkers.
Hacenbush! Har man telefonen i höger hand och vänster hand på ratten, så är det inte svårt att blinka. Det bevisar bara mitt påstående att det är samtalet som distraherar. Facebook och sådant skit ska vi inte diskutera!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.