Mjukvaran som upptäckts vissa Audibilar gjorde så att CO2-värdena sänktes vid utsläppstest.
Myndighet i USA ska ha hittat programvara som sänker koldioxidnivåer i testmiljö.
Amerikanska luftvårdsmynigheten CARB (California Air Resources Board) sägs ha upptäckt en ny typ av utsläppsfusk i Audis bilar. Det rapporterar Reuters som hänvisar till tyska tidningen Bild am Sonntag.
När CARB utförde tester förra sommaren fann de en programvara i vissa Audibilar med automatlåda, som reagerade när fordonets ratt inte användes och bilen således befann sig i testmiljö. Då startades ett växelprogram som gjorde att det släpptes ut mindre koldioxid än under verklig körning. När ratten vreds mer än 15 grader stängdes programmet av igen.
Till skillnad mot det tidigare uppdagade fusket med Volkswagenkoncernens kväveoxidutsläpp i dieselmotorer, ska det nya fusket innefatta både bensin- och dieselmotorer och handla om utsläppen av koldioxid.
Enligt Bild Am Sonntag slutade Audi använda mjukvaran i maj 2016 kort innan CARB upptäckte manipulationen.
Uppdatering 2016-11-07: Biltillverkaren kan i nuläget inte säga något om de nya uppgifterna.
– Audi för för närvarande intensiva samtal med flera parter i USA om komplexa mjukvarorfrågor. Med hänsyn till de pågående samtalen i utredningen, som enligt överenskommelse är konfidentiella, kan jag inte kommentera mer i dagsläget, säger Audis svenska presschef Irene Bernald.
Diskutera: Tror du att det kommer att upptäckas mer utsläppsfusk framöver?
När CARB utförde tester förra sommaren fann de en programvara i vissa Audibilar med automatlåda, som reagerade när fordonets ratt inte användes och bilen således befann sig i testmiljö. Då startades ett växelprogram som gjorde att det släpptes ut mindre koldioxid än under verklig körning. När ratten vreds mer än 15 grader stängdes programmet av igen.
Till skillnad mot det tidigare uppdagade fusket med Volkswagenkoncernens kväveoxidutsläpp i dieselmotorer, ska det nya fusket innefatta både bensin- och dieselmotorer och handla om utsläppen av koldioxid.
Enligt Bild Am Sonntag slutade Audi använda mjukvaran i maj 2016 kort innan CARB upptäckte manipulationen.
Uppdatering 2016-11-07: Biltillverkaren kan i nuläget inte säga något om de nya uppgifterna.
– Audi för för närvarande intensiva samtal med flera parter i USA om komplexa mjukvarorfrågor. Med hänsyn till de pågående samtalen i utredningen, som enligt överenskommelse är konfidentiella, kan jag inte kommentera mer i dagsläget, säger Audis svenska presschef Irene Bernald.
Diskutera: Tror du att det kommer att upptäckas mer utsläppsfusk framöver?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så nu kommer det att bli rättegång igen.
#2... Jadu, bilägandet har ju oftast inneburit en statussymbol och ett sätt för bilägaren att placera sig i samhället. Genom att i dagsläget ha en Audi på parkeringen så signalerar man ju andra saker än förr. Frågan är mer: är man en blåögd, lättlurad typ, eller en sådan som uppskattar och är pådrivande när det gäller fusk och allmän ohederlighet, kanske bara lite falsk bakom den fina fasaden?
De som köpte Audi innan detta kan ju knappast ha vetat om fusket.
Hur många undersöker sin nya bil för fusk vid köpet?
Man kan ju knappast säga att Audi-ägare signalerar att man är blåögd eller lättlurad för det innebär att man skulle ha vetat om fusket.
Audi blev mycket skadat av VW: sämre kvalité, idiotisk design, fusk o.s.v.
VW borde tvingas i konkurs och det är bäst för Audi att separera från VW.
Försprång genom teknik, sägs det av Audi.
Fast, detta ger väl inget försprång...?
@daem0n, hur sjutton menar du att Audi ska separera från VW? Det är ju en del i samma företag!
Och varför skulle VW tvingas i konkurs? Vem skulle tjäna på det?
Så länge kan har medel att hålla företaget igång kan det inte tvingas i konkurs.
@daem0n
Menar du att det var bättre innan 1965 då Auto Union blev uppköpta av VW?
Fast iofs, det fuskades nog inte med någon mjukvara på den tiden.
Om ett år är allt glömt.. Sorgligt nog. vill man ha ett särskilt bilmärke köper man det oavsett vad som kommer fram för att folk glömmer vw säljer bra trots allt fusk.
Audi har helt klart gjort en spännande resa efter att F102 blev Audi 60. För mig är det fortfarande tidiga Audi 100 LS med trötta torsionsstavar och rost i mängder som jag förknippar med märket, men de som är yngre verkar se något annat.
Fuskandet är ungefär som när en japansk biltillverkare ville vinna rally-VM och var lite kreativa. Det slog tillbaka då och gör det nog nu också.
Så om jag kör rakt fram utan att vrida ratten mer än 15 grader åt något håll så ändrar bilen växlingspunkter??
Vad är isåfall fusk?
Min bil har en så kallad seglingsfunktion, lådan går i friläge när jag släpper gasen.
Är det också fusk för det inträffar endast när jag valt *eco*läge
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.