Nästa artikel
Nytt företag tar över efter Svenskt Fordonsskydd
Nyheter

Nytt företag tar över efter Svenskt Fordonsskydd

Publicerad 24 mars 2022
Den som köpt en försäkring hos Sveriges mest anmälda bolag är numera kund hos ett nytt bolag, Svenska Garantier. Det företaget har redan anmälts åtta gånger.

”Din fabriksgaranti har slutat gälla.” Så började det brev som företaget Svenskt Fordonsskydd skickade ut till mängder av bilägare – och som fick många av dem att reagera.

Svenskt Fordonsskydd var Sveriges mest anmälda bolag och använde sig av tveksamma formuleringar för att sälja en försäkring. Företaget hamnade även på Konsumentverkets så kallade Varningslista.

När Vi Bilägare intervjuade Jonas Lindström, talesperson på Svenskt Fordonsskydd, såg han inte det stora antalet anmälningar som något anmärkningsvärt i förhållande till att över två miljoner bilägare som fått brevet.

– Det finns och kommer alltid finnas människor som inte gillar att få hem reklam i brevlådan. Hade vi skickat 10 000 erbjudanden och fått över 1 000 anmälningar hade vi förstått kritiken, sa han.

”Vi ser en möjlighet att förbättra kundernas villkor och service”

Tidigare i år togs Svenskt Fordonsskydd bort från Varningslistan eftersom antalet anmälningar enligt Konsumentverket ”minskat väsentligt”.

– Vi vet inte om de ändrat sina rutiner eller stoppat utskicken, sa Gustaf Danielsson, jurist på Konsumentverket.

Nu visar det sig att ett annat företag, Svenska Garantier, kontaktar bilägare som tidigare varit kunder hos Svenskt Fordonsskydd. Företaget har tagit över kundstocken från Svenskt Fordonsskydd.

– Vi ser en möjlighet att förbättra kundernas villkor och service. Vi har skickat brev och välkomnat samtliga kunder att vi har tagit över ansvaret gällande deras garantier, säger Josefine Fagerberg på Svenska Garantier.

Svenska Garantier gör utskick till tidigare kunder hos Svenskt Fordonsskydd.

Redan åtta anmälningar

Företagets affärsidé går ut på att samarbeta med bilhandlare för att locka kunder snarare än att skicka ut direktreklam, åtminstone i nuläget.

– I händelse av framtida direktreklam kommer det endast att skickas ut till nyblivna fordonsägare med större tydlighet att det rör sig om reklam än vad Svenskt Fordonsskydd gjort tidigare.

Konsumentverket har redan fått in flera anmälningar mot Svenska Garantier.

– Vi har fått in åtta anmälningar mot bolaget varav de senaste fem har kommit in de senaste fem dagarna. Vi har inte ännu tagit någon ställning till utskicken. Det finns med andra ord inget öppet tillsynsärende mot bolaget i dag, säger Christina Celsing, kommunikatör på Konsumentverket.

Att bolaget redan blivit anmält var inget som Josefine Fagerberg visste om.

– Gällande Konsumentverket så känner vi inte till några anmälningar och vi kommer kontakta dem angående detta då vi inte fått ta del av det.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 24 mars 2022 Att såna här företag kan…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.