Många svenska bilägare har fått brev från Svenskt Fordonsskydd som säljer en extra garanti för bilen. Vissa uppfattar utskicket som en faktura och formuleringarna har beskrivits som vilseledande av Konsumentverket.
Företaget är registrerat i Hongkong och var förra året det mest anmälda hos myndigheten. I juli placerades Svenskt Fordonsskydd på Varningslistan. Där hamnar företag som en ”sista utväg”, enligt Konsumentverket, när det inte finns något annat sätt att bedriva effektiv tillsyn.
Nu tas företaget plötsligt bort från Varningslistan, bekräftar Konsumentverkets jurist Gustaf Danielsson för Vi Bilägare.
– Vi har märkt att anmälningarna minskat väsentligt. En förutsättning för att hamna på Varningslistan är att det finns många anmälningar mot bolaget, annars tas det bort, säger han.
Kan bolaget hamna där igen?
– Ja, vi håller ett öga på anmälningsläget. I nuläget finns nästan inga anmälningar alls.
Vad beror det på att anmälningarna minskat?
– Vi vet inte om de ändrat sina rutiner eller stoppat utskicken.
”Smutskastning”
Jonas Lindström som är talesperson på Svenskt Fordonsskydd har hört av sig med beskedet till Vi Bilägare men sedan inte svarat på följdfrågor. I vår granskning som gjordes förra året hävdade han att Konsumentverket bedriver en ”smutskastningskampanj” mot bolaget och att reklamen inte alls är vilseledande.
– Vad Konsumentverket och många andra inte vet är att vi skickat detta erbjudande till över två miljoner fordonsägare, vilket betyder att mängden anmälningar i förhållande till antalet utskickade erbjudanden är väldigt få, sa han.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.