EU-parlamentet har röstat igenom de tuffare utsläppsreglerna för nya bilar som går under namnet Euro 7.
Förslaget förhandlades fram förra året. Efter protester från flera länder blev det slutgiltiga förslaget betydligt mer urvattnat än det ursprungliga förslaget – reglerna blir alltså inte lika tuffa som EU-kommissionen ville.
I praktiken innebär Euro 7-reglerna att nya bilar måste klara samma utsläppsregler som i dag, och som gällt sedan 2014, när det gäller bland annat kväveoxider, partiklar och kolmonoxid. En utsläppsgräns för ammoniak som EU-kommissionen ville införa togs bort.
Däremot införs krav på högsta antal partiklar som släpps ut från bromsarna, och elbilsbatterier måste ha kvar 80 procent av sin kapacitet efter fem år eller 10 000 mil och 72 procent efter åtta år eller 16 000 mil.
Enligt ledamoten Alexandr Vondra från Tjeckien som presenterat det nya förslaget har EU-parlamentet hittat en balans mellan miljömål och biltillverkarnas intressen.
– Vi vill säkerställa att nya, mindre bilar med förbränningsmotorer förblir överkomliga för kunderna samtidigt som vi gör det möjligt för bilindustrin att förbereda sig för den förväntade omställningen, säger han.
Nästa steg blir att Europeiska rådet formellt ska godkänna Euro 7-reglerna. När det är gjort tar det 30 månader innan reglerna träder i kraft.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 2024-03-14 13:27 Alexandr Vondra: "Vi vill…
- 2024-03-14 11:42 Jaha ja, krav på regler för…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.