Nästa artikel
Euro 7 2025: Nya förslaget för utsläppsregler klart
Nyheter

Euro 7 2025: Nya förslaget för utsläppsregler klart

Publicerad 25 september 2023
Biltillverkarnas lobbykritik lönade sig. De nya utsläppsreglerna som kallas Euro 7 verkar inte bli så hårda som kritikerna befarat.

De nya utsläppsreglerna som går under namnet Euro 7 och som skulle bli striktare än dagens utsläppsregler har väckt hård kritik från biltillverkarna.

Vissa märken har gjort utspel om att reglerna i praktiken kommer göra det omöjligt att bygga mindre bilar med förbränningsmotorer på ett lönsamt sätt, och att reglerna blir alldeles för dyra att uppnå.

Nu har EU:s medlemsländer kommit överens om ett förslag som inte är lika skarpt som det första utkastet. Men Johan Forssell (M) som är utrikeshanels- och biståndsminister är ändå nöjd.

– Det är en bra kompromiss som har gjorts. Det handlar om att hitta en balans både mellan vikten av att ha tuffa utsläppskrav och klara den gröna omställningen, samtidigt som vi också måste se till kostnaderna och hur vi använder våra resurser på bästa sätt, säger han till TT.

”Vi har antagit realistiska utsläppsnivåer för fordon för det nästa decenniet”

Euro 7-reglerna ska börja gälla den 1 juli 2025 för alla nya personbilar oavsett om de körs på bensin, diesel eller el. Även partikelutsläpp från bromsar och däck ska regleras.

Men de utsläppsnivåer som finns i dagens Euro 6-regler skärps inte med Euro 7, åtminstone inte för personbilar. Reglerna för hur utsläppen ska mätas skärps inte heller, och även ett förslag om att utsläppen måste hållas under en viss nivå under hela resan när bilägaren kör korta sträckor (under en mil) är borttaget.

Anledningen är att biltillverkarna i stället bör fokusera på att ställa om till eldrift.

– Vi vill fortsätta sträva efter målet att förbättra luftkvaliteten. Vi har antagit realistiska utsläppsnivåer för fordon för det nästa decenniet samtidigt som vi hjälper vår industri att ta språnget till rena bilar 2035, säger Spaniens tillförordnade industriminister Hector Gomez Hernandez.

Euro 7-reglerna innebär också att batteriet i elbilar och laddhybrider behöver behålla 80 procent av sin kapacitet under fem år eller 10 000 mil, och 70 procent under åtta år eller 16 000 mil.

Nu inleds förhandlingar om förslaget. Planen är att de nya utsläppsreglerna ska träda i kraft 2025.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (20)

  • 2024-03-15 10:29 Vad spelar motorn för roll?…
  • 28 september 2023 J.L, på vilket vis skulle…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.