Ford vill sälja Volvo. Och kan ha funnit en köpare. Enligt uppgift för biljätten samtal med kinesiska Changan Automobile Group.
Det är den kinesiska tidningen National Business Daily som rapporterar om att Ford och Changan Automobile Group diskuterar Volvos framtid.
Samtalen med Changan Automobile Group ska, enligt en källa som inte nämns vid namn, ha inletts i samband med en bilutställning i Guangzhou i november.
Konkurrens
Changan Automobile Group, som ägs av den kinesiska staten, kan dock få konkurrens. Bloggen Motor Authority pekar ut Shanghai Automotive Industry Group, SAIC, som ett alternativ.
SAIC ska tidigare ha varit intresserat av Volvo - och kan nu återuppta detta intresse.
"Ägarfråga"
Volvo väljer att inte kommentera uppgifterna.
- Det här är en ägarfråga, säger Maria Bohlin, presschef, till Dagens Industri.
Samtalen med Changan Automobile Group ska, enligt en källa som inte nämns vid namn, ha inletts i samband med en bilutställning i Guangzhou i november.
Konkurrens
Changan Automobile Group, som ägs av den kinesiska staten, kan dock få konkurrens. Bloggen Motor Authority pekar ut Shanghai Automotive Industry Group, SAIC, som ett alternativ.
SAIC ska tidigare ha varit intresserat av Volvo - och kan nu återuppta detta intresse.
"Ägarfråga"
Volvo väljer att inte kommentera uppgifterna.
- Det här är en ägarfråga, säger Maria Bohlin, presschef, till Dagens Industri.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jösses! Volvo får inte bli kinesiskt, det vore en skam för hela världens bilindustri!!!
Obama nationaliserar bilindustrin i USA.
Statsägd Kinesisk bilindustri borde få ett motbud av "världens mest kompetenta regering"
Varför så negativa till Kina ? Detta kan bli bra för Volvo och Sverige, tänk att komma in på den kinesiska marknaden ! Volvo volymer kommer att växa. Kineserna köper sig know how med köpet av Volvo. Fabriken i Hissingen får säkerligen vara kvar och även utveckling, krav från Ford med påtryckning från Sverige ?! Så småningom kommer kineserna att bygga fabrik i Kina för tillverkning av Volvobilar där. Hissingen för Europa marknaden. Så var inte så negativa med en gång, typiskt svenskt !
Heller skam än nedläggning.AF får kanske bita i det sura äpplet.Vad spelar det för roll vem som äger så länge industrin finns kvar och det tror jag den skulle vara i ett sånt här fall.Tänk så här ett kinesiskt märke kan säljas i sverige samtidigt som volvo får hjälp att sälja i kina ,tänk på alla ny rika kineser som vill köpa en fin bil och hellst då en med kinesiskt ägande i.
Så länge som Kina är en diktatur och så länge som Tibet inte är ett fritt land, så är det oetiskt att ha kinesiska ägare i Volvo. Kina är en skam för världen. De spyr ut mer skit än andra, de bygger kraftverk som orsakade den senaste jordbävningen, de har dödsstraff och mördar oliktänkande till regeringen, och de förföljer tibetanska munkar. Nej tack till Kinesiskt inflytande i Sverige!
Men eftersom kineserna har pengar är det ingen som vågar gå emot den. Pengar är uppenbarligen viktigare än rättvisa, demokrati och frihet. Jag tycker detta är skamligt att svenska företag kommunicerar med Kina.
Aphartregimen i Sydafrika kunde vi bojkotta, men kineserna vågar vi knappt säga bu till. Skamligt!
Typisk svensk flathet.
Kineserna köper sig know how med köpet av Volvo.
Eller så är det Volvo som köper know how av kineserna som släpper Biyadi (BYD) plugin-hybridbil om en vecka, 11 mil på bara batteriet!
Se länken här.
http://lunken.wordpress.com/
eller här
http://www.automotorsport.se/news/13903/kina-m%C3%A4rket-byd-storsatsar-p%C3%A5-hybridteknik/
Rapahel.
Det är inte ett svenskt bolag som kommuniserar med Kina det är ett amerikanskt bolag som heter Ford och äger Volvo.
Sedan så är det så att den som har pengar är king. Männskliga rättigheter m.m Får stå tillbaka tills man anser att man har råd att släppa folket fritt, så var det ju här i Sverige också tidigare och även barnarbete då man var tvungen för att överleva, men var det rätt ?!. Det har alltid varit så att den som har pengar styr och affärer länder emellan är viktigare. Frågan är om tex de barn i Kina och andra länder som har barn arbetare om de har det bättre utan arbete och vad de ska leva av då ? Så vad ska vi göra ? Sluta köpa kinesiska varor ? Precis som någon smart individ tidigare föreslagit här att vi inte ska köpa Toyota för att inte Volvo och saab säljer.....Hur många varor kommer då Kina att köpa av oss i Sverige ? Ja vi är nog för flata och inte vågar göra något åt detta, Kina är för starka och kommer troligtvis en dag att vara den nya supermakten före USA. Har du något mer realistiskt förslag vad vi ska göra åt det då ?
Shogun, det finns flera företag i Sverige som kommunicerar med Kina. Det finns t o m svenska PR-byråer som är nere i Kina och jobbar.
Det kinesiska och tibetanska folket blir knappast lyckligare av att västvärlden lägger sin produktion i Kina och jag tycker det är helt realistiskt att upphöra med det. Det är dags att företagen tar sitt ansvar och slutar lägga produktion i diktaturer som misshandlar sitt eget folk och misshandlar sin egen miljö.
Världen har använt bojkott av länder flera gånger. Om det nu har gått att bojkotta Kuba, Sydafrika, Libyen med flera, och minns även svenska folkets bojkott av franska varor på grund av provsprängingarna på Muroa, så är det fullt realisiskt med bojkott av varor och produkter "made in China" och även bojkott av de företag som handlar med Kina.
Självfallet ska vi varken importera från Kina eller exportera till Kina. Vi hjälper inte det tibetanska folket att resa sig från förtrycket genom att sälja Volvo-bilar till Kina. Istället så hjälper vi till med att legitimisera den kinesiska diktaturen och dess förtryck av både det kinesiska och det tibetanska folket.
Alla som köper kinesiska produkter och säljer produkter till Kina är med och hjälper den kinesiska diktaturen att förtrycka sitt eget folk.
Så frågan är var den egna moralen ligger. Bryr vi oss om demokrati, yttrandefrihet och ett fritt Tibet? Eller tycker vi att det är okej att Kina mördar oliktänkande?
Om du köper en produkt "made in China" så ställer du dig på samma sida som det kinesiska kommunistpartiet. Det är ingen som tvingar dig, det är ditt eget val. Det finns andra alternativ och jag uppmuntrar till köp av de andra alternativen.
Detta är en politisk fråga för att sätta press på den kinesiska regimen att vara snällare mot sitt eget folk och för att släppa Tibet fritt. Vi når inte Kina genom att vi godkänner deras pengar och deras investeringar i vårt eget land och vi når dem inte genom att sälja produkter till dem. Det är först när vi bojkottar dem som vi kan påverka den diktatoriska regimen.
Och ja detta är fullständigt realistiskt. Bojkott har använts förr framgångsrikt.
Kinaskräp och dyr etanol!
Nu blir det en Passat tdi 4M som tjänstebil!
Tyvärr tror jag inte det fungerar med ett sådant land som Kina. Alltför många länder och företag är för beroende av Kina och det de tillverkar att ingen vågar hota Kina så det är en utopi att något sådant ska hända. Och vem ska ta upp det i tex FN om bojkott, Sverige ? Go natt Sverige säger jag då ! Då kan vi titta oss i stjärnorna efter svenska företag ska försöka få samarbeten och även jobb och att sälja till Kina.
Jag är också övertygad om att du själv har produkter tillverkade i Kina eller andra produkter du köpt från andra länder som innehåller produkter/komponenter från Kina. Kina är en för stor aktör på marknaden. Många gånger skulle vi också bojkotta USA, men vem vågar göra det ?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.