Nästa artikel
Nya uppgifter om nästa Volvo XC90 med eldrift
Nyheter

Nya uppgifter om nästa Volvo XC90 med eldrift

Publicerad 15 januari 2020
Ska byggas i USA tillsammans med en helt ny fabrik för att sätta ihop batterier.

Volvo ska lansera en helt eldriven version av nästa generation XC90 och enligt nya uppgifter ska byggas i USA.

Uppgifterna kommer från lokaltidningen Post and Courier i South Carolina, där Volvo enligt uppgifterna ska bygga den eldrivna versionen XC90 Recharge tillsammans med en helt ny fabrik för att sätta samman batterier.

Fabriken ska börja byggas i höst i närheten av Volvos nuvarande fabrik i South Carolina och tanken är att den ska vara klar när dagens Volvo XC90 ersätts av en helt ny generation, 2021 eller 2022.

När det gäller batterifabriken handlar det inte om att Volvo ska utveckla och bygga helt egna batterier. Volvo har säkrat ett avtal med underleverantörerna CATL och LG Chem som innebär att batterierna levereras i modulform till fabriken och sedan sätts samman av Volvo.

– Det vi gör i Charleston är att förbereda för nästa generation bilar vars batterier kommer att monteras i anslutning till bilfabriken, i vår egen anläggning. Batterierna kommer att levereras som moduler till oss från LG och CATL, säger Volvo Cars talesperson Stefan Elfström till Vi Bilägare.

Volvo ska bygga en ny anläggning i USA för att sätta samman batterier. Det blir samma upplägg som redan är igång i Volvos belgiska fabrik.

Än så länge finns inga officiella detaljer om nästa generation Volvo XC90, men den största nyheten blir att modellen alltså kommer i helt eldrivet utförande som en utmanare till bland andra Tesla Model X. Modellen ska också få mer avancerade förarstödssystem och självkörningssystem än idag för att kunna ta över körningen från föraren i fler situationer.

En annan viktig nyhet är att Volvo verkar skippa dieselmotorerna i nästa XC90 för att istället kunna prioritera en helt eldriven version samt hybridmodeller. 

– Vi planerar inte att ha något dieselalternativ i några nya bilar. XC90 följer det beskedet, har Volvochefen Håkan Samuelsson sagt i en intervju med Carbuyer.

Att Volvo nu bygger en fabrik för att sätta samman batterier i närheten av den nuvarande bilfabriken beror på att det hade blivit för dyrt att montera batterierna någon annanstans och sedan transportera dem till South Carolina, säger Dallas Bolen i Volvos produktlanseringsgrupp till tidningen Post and Courier.

Idag byggs Volvo S60 i fabriken, som började byggas 2015 och som ska ha 4 000 anställda när nästa XC90 börjar byggas och produktionstakten ökar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.