Möjlighet att spåra koboltens ursprung ska inge trygghet hos elbilsköpare.
En av huvudingredienserna i ett elbilsbatteri, förutom nickel och litium, är kobolt. Över hälften av världens kobolt utvinns från Demokratiska republiken Kongo, ett av världens fattigaste länder som plågas av blodiga konflikter. Människorättsorganisationer har tidigare slagit larm om livsfarlig arbetsmiljö i koboltgruvorna och det har förekommit att barn har använts i mineralutvinningen.
Nu berättar Volvo Cars att de kommer att tillämpa blockchain-teknik i tillverkningen av sina elbilsbatterier, för att det ska gå att spåra var råvarorna kommer ifrån.
Blockchain eller blockkedja är en databas som lagras i många kopior på olika enheter. De många kopiorna plus att de är sammanlänkade via kryptografi gör det väldigt svårt att manipulera informationen i efterhand.
Volvos leverantörer av elbilsbatterier är kinesiska CATL och koreanska LG Chem och biltillverkaren har nu även ingått avtal med flera globala företag inom blockkedje-teknik: Circulor, Oracle, RSBN (Responsible Sourcing Blockchain Network), RCS Global och IBM. Tanken är att det redan i år ska gå att spåra koboltens ursprung i batteritillverkningen. Det ska också gå att utläsa mineralens vikt och storlek, samt att underleverantören följer OECD:s riktlinjer för ansvarsfulla leveranskedjor.
Volvo säger sig vara första biltillverkaren som tillämpar global spårbarhet av kobolt.
– Vi har alltid varit engagerade i att upprätthålla en etisk leveranskedja för våra råvaror. Med blockchain-tekniken kan vi ta nästa steg mot att i nära samarbeta med våra leverantörer säkerställa fullständig spårbarhet för vår leveranskedja och minimera eventuella relaterade risker, säger Martina Buchhauser, chef för anskaffning på Volvo Cars.
I oktober presenterade Volvo Cars helelektriska XC40 Recharge, startskottet för märkets elbilssatsning.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos användande av blockkedjor för koboltursprung?
Nu berättar Volvo Cars att de kommer att tillämpa blockchain-teknik i tillverkningen av sina elbilsbatterier, för att det ska gå att spåra var råvarorna kommer ifrån.
Blockchain eller blockkedja är en databas som lagras i många kopior på olika enheter. De många kopiorna plus att de är sammanlänkade via kryptografi gör det väldigt svårt att manipulera informationen i efterhand.
Volvos leverantörer av elbilsbatterier är kinesiska CATL och koreanska LG Chem och biltillverkaren har nu även ingått avtal med flera globala företag inom blockkedje-teknik: Circulor, Oracle, RSBN (Responsible Sourcing Blockchain Network), RCS Global och IBM. Tanken är att det redan i år ska gå att spåra koboltens ursprung i batteritillverkningen. Det ska också gå att utläsa mineralens vikt och storlek, samt att underleverantören följer OECD:s riktlinjer för ansvarsfulla leveranskedjor.
Volvo säger sig vara första biltillverkaren som tillämpar global spårbarhet av kobolt.
– Vi har alltid varit engagerade i att upprätthålla en etisk leveranskedja för våra råvaror. Med blockchain-tekniken kan vi ta nästa steg mot att i nära samarbeta med våra leverantörer säkerställa fullständig spårbarhet för vår leveranskedja och minimera eventuella relaterade risker, säger Martina Buchhauser, chef för anskaffning på Volvo Cars.
I oktober presenterade Volvo Cars helelektriska XC40 Recharge, startskottet för märkets elbilssatsning.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos användande av blockkedjor för koboltursprung?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om det är tänkt som en garanti för att ingen kobolt kommer från Kongo, varför sägs det inte rakt ut? I stället denna fokusering på informationssäkerhet.
Kobolt kommer att komma från Kongo, men var i Kongo spelar roll. Även de kinesiska gruvorna där kommer att få krav på sig vad gäller arbetsförhållanden.
Blir batterier dyrare när arbetsvillkoren skall förbättras!?
Jag tror inte att råmaterialet är det som kostar mest. Det är utveckling och tester som ännu så länge har begränsade volymer att dela upp kostnaden på.
Dagens pris på kobolt är under 40 kr per kg och en elbil har storleksordningen 30 kg som mest. Priset kan gå upp en hel del innan det märks på batteripriset.
Helt oväsentligt var en viss tillverkares kobolt kommer ifrån: Allt som bryts säljs och om en tillverkare köper "fint" kobolt så går det övriga till de andra. Det är ett nollsummespel. Det är som att köpa el från vindkraft: Köper du den så går det mindre finel till övriga. Man uppnår inte ett jota.
.
Klarsynt,
Inte vidare klartänkt av dig. Om allt fler ställer krav på arbetsförhållandena kommer gruvorna till slut tvingas ändra sig för att få sälja. De flesta människor runt om i världen är nämligen inte ondsinta utan kan sätta sig in i hur andra har det. Mängden psykopater är ganska låg även bland företagsledare trots populära myter om motsatsen.
@ L. Mäkinen
Ta en titt på Aftonbladets, CNN med flera reportage och ställ dig frågan: "Är dessa tyranniska blodsugare verkligen inte ondsinta?". Världen är dessvärre inte som i Nalle Puh, Mäkinen.
Aftonbladets blodsbaterier:
https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/
Men det är inte bara Aftonbladet som rapporterat om eländet utan även t ex CNN. Här är länken:
https://edition.cnn.com/interactive/2018/05/africa/congo-cobalt-dirty-en...
Även Teknikens värld har skrivit om problemet:
https://teknikensvarld.se/elbilen-kan-skapa-stora-miljoproblem-visar-ny-granskning/
Samt Ekot "Elbilar riskerar skapa stora miljöproblem"
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7302098
.
Klarsynt: En seriös fråga till dig då...
Jag antar att du är en smart person som har koll på källor och båda sidor av debatten innan du vräker ur dig saker och länkar. Du hänvisar till att framställningen av batterierna är så illa. Så du kan väl redogöra för vilken energiåtgång samt miljöpåverkan det är för batteriframställningen samt drift av elbilen under 50.000 mil som vi vet batterierna klarar i t.ex. Tesla kontra energiåtgången och miljöpåverkan av fossildrivlinan samt drift under 50.000 mil inkl. fossilbränsleframställningen för detta.
Jag tycker du har rätt i att man ska se på hela kedjan inkl. framställning, men ska man göra det på den ena bilen, ska det såklart göras på den andra med. Så du kan väl dela med dig av dessa siffror som du såklart har koll på då du kastar ur dig argument för att sänka det ena....för som sagt, inte är du dummare än att du kollar upp saker innan du tar debatten. Eller?
@Henrik M
En så smart kille som du borde kunna googla alldeles själv, så varsågod.. För övrigt är din fråga helt obegriplig. Varför frågor du om energiåtgång för batteritillverkning när artikeln handlar om koboltens negativa inverkan på t ex barn vid brytning? Helt obegripligt, som vanligt, från dig.
.
.
Nyhetsbolag lever på att måla upp faror. Det står att saker "kan hända" och "riskerar att" ske.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.