Volvo Car Group, där märkena Volvo och Polestar ingår, har bestämt sig för att använda litiumjonbatterier från kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem i sina kommande elbilar.
Avtalet uppges vara värt flera miljarder amerikanska dollar och sträcker sig över kommande 10 år.
– Med dagens avtal har vi på ett effektivt sätt säkrat vår batteriförsörjning för det kommande årtiondet. Genom att ha tillgång till två leverantörer i varje region ser vi också till att vi har flexibilitet i vår leveranskedja framöver, säger Martina Buchhauser, senior vice president för upphandling på Volvo Cars.
Svenska batteriföretaget Northvolt, vars storskaliga batteriproduktion drar igång i Skellefteå nästa år, är alltså i dagsläget inte aktuellt som leverantör till svensk-kinesiska Volvo och Polestar.
Första elbilen från Volvo blir XC40 och den kommer att byggas i såväl belgiska Ghent som i kinesiska Luqiao. XC40:s plattform, CMA, delas med också Polestars första renodlade elbil, Polestar 2, samt med syskonmärket Lynk & Co.
Batterierna ska också sitta i nästa generation av Volvos plattform för större bilar i 60- och 90-serien. Grunden heter SPA2 och första bil med den byggstenen blir suven XC90 som lanseras ”i början av nästa årtionde”, alltså någon gång efter 2020.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo Car Groups elbilssatsning?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är väl Volvos kinesiske ägare som bestämt det... Så då ska batterier dessutom fraktas från Kina eller Sydkorea till Belgien eller Sverige, för montering i bilar som tillverkas här. Miljövänligt? Northvolt hade naturligtvis varit bättre, men kanske dyrare? Men, som sagt, detta bestämmer förmodligen inte Volvo själva...
Nej, det bästa är förstås att tillverka blodsbatterierna med el från kinesiskt kol. Enorma utsläpp är följden men det sker ju någon annanstans och hamnar därmed inte i den svenska statistiken...
"Tillverkningen av batteriet till en el-suv kan generera 74 procent mer koldioxidutsläpp än hela produktionen av en konventionell bil. Enligt en ny undersökning riskerar elbilarna att bli ett sämre miljöval än diesel."
https://www.nyteknik.se/fordon/batterierna-kan-ge-elbilar-storre-koldioxidutslapp-an-dieselbilar-6936717
Dessutom är ju Volvos batterigarantier totalt undermåliga, så kanske de behöver utrustas med ännu ett batteri under fordonets livslängd. Även övriga aktörer har bara åtta års garanti på sina batterier, så kanske andrahandsägaren finner sig i en situation där han behöver köpa ett nytt blodsbatteri.
Med ohemula utsläpp från kinesisk kol som följd.
Och vet ni vad? Svenska skattebetalare subventionerar det här eländet med 60 000 skattekronor per blodsbatteri. Stålar som går direkt till kineserna och till kinesisk kolkraft. När skall galenskapen få ett slut?
.
Hur mycket av Volvos elbilar kommer att byggas i Sverige?
Det kanske är så att man vill ha så mycket som möjligt lokalproducerat för att bli så miljövänliga som möjligt?
"Elbilar släpper ut mindre koldioxid över hela livscykeln än dieselbilar även om de drivs med den smutsigaste elektriciteten"
Ingen bil är i verkligheten en miljöbil, men utsläppen totalt sett kan minskas både lokalt och globalt med omställning till eldrift.
https://www.transportenvironment.org/press/electric-cars-emit-less-co2-over-their-lifetime-diesels-even-when-powered-dirtiest-electricity
@Rutger Jönåker: Ska inte Polestar byggas i Kina? I så fall är det logiskt att köpa batterier där. När det gäller Northvolt så har väl VW tingat mycket av produktionen så frågan är om det finns någon mer kapacitet ledig.
Pinjong - Jo, men om du läser artikeln så står det: "Första elbilen från Volvo blir XC40 och den kommer att byggas i såväl belgiska Ghent som i kinesiska Luqiao."
"Batterierna ska också sitta i nästa generation av Volvos plattform för större bilar i 60- och 90-serien."
Klokt av Volvo att skippa Northvolt och satsa på en jätte som varit med ett tag som LG. Batteriet är trots allt huvudsaken i en elbil.
I Sydkorea finns en imponerande tekniknivå. Kommer ihåg när Hyundai redan på 60-70-talet satte stopp på vår skeppsbyggartradition och `sänkte´ Eriksberg, Götaverken.
Sabud, att de sänkte våra varv berodde inte på tekniken!
Volvo har säkert väldigt lite att säga till om när det gäller inköpsställen.
Hur tror Volvo att de ska kunna leva upp till sin etiska & sociala värdegrund genom att köpa batterier från kinesiska CATL ? Northvolt känns bättre ur den aspekten
CATL är en välkänd och stor leverantör av batterier, de levererar till många. Eftersom Volvo ägs av ett kinesiskt företag så är det inte konstigt att de köper in kinesiska batterier. Det är ju kineserna som betalar, det är tack vare kinesiska pengar som Volvo finns kvar på marknaden.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.