Nissan skulle börja bygga en helt ny generation av populära kompaktsuven Qashqai i oktober, men nu skjuts lanseringen upp till mitten av 2021 enligt uppgifter till Financial Times.
Med tanke på hur viktig suv-klassen är för biltillverkarna, med hög efterfrågan och större vinstmarginaler än för motsvarande småbil, är det ett drastiskt beslut för Nissans del.
Uppgifterna bekräftas inte fullt ut av Nissan som dock gör klart att ”förberedelserna fortsätter för lanseringen av nya Qashqai”.
”Vi har inte annonserat något datum för nästa generation, men vi ser fram emot att dela intressanta nyheter under de kommande månaderna”, står det i uttalandet.
Sex år gammal
Att modellen försenas beror enligt uppgifterna på att coronapandemin tvingat Nissan att sänka utvecklingstakten och prioritera andra projekt. Eftersom modellen ska byggas i Sunderland i England kan Nissan också behöva mer tid för att se hur Brexitförhandlingarna går. Blir det inget förmånligt avtal med EU innebär det stora problem för jättefabriken som exporterar 500 000 bilar till Euroopa varje år, många av dem Qashqai.
Nuvarande Nissan Qashqai har sålts sedan 2014 och nykomlingen ska inte presenteras före april 2021, enligt källorna.
Udda målet: Sänka försäljningen
Det har varit några turbulenta månader för Renault/Nissan-koncernen, där även Mitsubishi ingår. I maj presenterades en överlevnadsplan för att ställa om jättekoncernen som ska vända förlust till vinst inom fyra år. Det handlar främst om att kapa kostnader för allt som inte är helt nödvändigt.
Nissan siktar på fem procents vinstmarginal, marknadsandel på sex procent, att öka fabriksutnyttjandet till 80 procent och att sänka (!) den globala försäljningen med 20 procent vilket Nissan inte kallar ”downsizing” utan ”rightsizing”. Även antalet modeller som säljs ska minskas med 20 procent.
Läs också: Nya krisplanen: Nissan och Renault ska kapa fabriker och modeller
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gissar att både böter (utsläpp) och ev. straff att sälja till EU från UK ger Nissan en tankeställare.
Det kan bli problem att tillverka i Storbritannien och sälja i EU.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.