Det blir allt mindre tid för biltillverkarna att klara EU:s nya utsläppsmål. I snitt ska nya bilar inte släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer, annars väntar miljardbelopp i böter.
De senaste uppgifterna tyder på att Volkswagen balanserar precis på gränsen mellan att klara och inte klara kraven. Volvo ser däremot att klara reglerna galant och kan därmed ta betalt av Ford för att även den amerikanska jättekoncernen ska komma undan böter.
Mercedes säljer fortfarande många tunga bilar med förbränningsmotorer och hittills har bara ett fåtal eldrivna modeller lanserats. Däremot finns det många laddhybrider i modellprogrammet och det är anledningen till att Mercedes nu ser ut att klara kraven.
Mercedes har sänkt snittsiffran för koldioxid med tio procent under september på grund av en aggressiv produktionsökning av laddhybrider, uppger Automotive News. I Tyskland registrerade Mercedes sju gånger fler laddhybrider i september än under samma månad förra året, och försäljningen har gått om både Audis och BMW:s.
Läs också: 10 bilar jämförda: Dieselbil kan vara snålare än laddhybrid
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Biltillverkarna kastar ut ofärdiga elbilar och elhybrider, för att slippa Miljardböter från EU !!!
Men här räknas väl bara bilar som säljs i EU? V8:or och AMG går mest på export till Asien, Ryssland, Mellan östern och USA.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.