Nästa artikel
Nya uppgifter: Mercedes kan räddas av laddhybrider
Nyheter

Nya uppgifter: Mercedes kan räddas av laddhybrider

Publicerad 11 november 2020 (uppdaterad 11 november 2020)
Mercedeschefen Ola Källenius ser ut att klara de nya utsläppskraven tack vare flera nya laddhybridmodeller.

Det blir allt mindre tid för biltillverkarna att klara EU:s nya utsläppsmål. I snitt ska nya bilar inte släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer, annars väntar miljardbelopp i böter.

De senaste uppgifterna tyder på att Volkswagen balanserar precis på gränsen mellan att klara och inte klara kraven. Volvo ser däremot att klara reglerna galant och kan därmed ta betalt av Ford för att även den amerikanska jättekoncernen ska komma undan böter.

Mercedes säljer fortfarande många tunga bilar med förbränningsmotorer och hittills har bara ett fåtal eldrivna modeller lanserats. Däremot finns det många laddhybrider i modellprogrammet och det är anledningen till att Mercedes nu ser ut att klara kraven.

Mercedes har sänkt snittsiffran för koldioxid med tio procent under september på grund av en aggressiv produktionsökning av laddhybrider, uppger Automotive News. I Tyskland registrerade Mercedes sju gånger fler laddhybrider i september än under samma månad förra året, och försäljningen har gått om både Audis och BMW:s.

Läs också: 10 bilar jämförda: Dieselbil kan vara snålare än laddhybrid

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-11 16:47
Carl Trefalt

Biltillverkarna kastar ut ofärdiga elbilar och elhybrider, för att slippa Miljardböter från EU !!!

#2 • Uppdaterat: 2020-11-12 11:19
Thommys

Men här räknas väl bara bilar som säljs i EU? V8:or och AMG går mest på export till Asien, Ryssland, Mellan östern och USA.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.