Slutspurten har inletts av Volvo och Saab. Nu besöker intressenter de båda biltillverkarna - och spekulationerna om kinesiska ägare fortsätter.
Volvo och Saab kommer allt närmare sluttampen i jakten på en köpare. I dagsläget besöker, enligt uppgifter, ett flertal intressenter de båda biltillverkarna.
Bland annat ska kinesiska Geely besökt både Saab och Volvo den senaste tiden. Enligt Dagens Industri var Geely på besök hos Saab i fredags och enligt Göteborgs-Posten var den kinesiska biljätten på besök hos Volvo så sent som i går.
Fler intressenter
Men det är inte bara Geely som visar intresse för Saab och Volvo. Enligt Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning ska omkring åtta spekulanter besökt företaget under den senaste tiden - och ytterligare några återstår.
- Vi räknar med att vara klara den här veckan, säger Gunilla Gustavs till TT.
Volvos presschef Maria Bohlin bekräftar för TT att ett antal intressenter ska besöka Volvo för en närmare presentation.
"Risken är stor"
Brist på intresse för de svenska bilmärkena finns alltså inte. Men de kinesiska spekulanterna möts av motstånd bland Volvofacken.
- Risken är stor att Volvo PV med en kinesisk ägare inte får tillgång till den senaste tekniken från de bästa underleverantörerna, att det utesluts från forskningssamarbeten i Europa och att vår bästa teknik kopieras, säger Magnus Sundemo, ordförande i Akademikerklubben Sveriges Ingenjörer vid Volvo PV, till Dagens Industri.
Magnus Sundemo är orolig för Volvos framtid om biltillverkaren får en kinesisk ägare.
- Kinesiska företag är styrda av staten och kommunistpartiet och är väldigt hierarkiska. Det blir inte lätt för oss på Volvo att samarbeta med en sådan ägare, säger Magnus Sundemo.
Slutspurten fortsätter för Volvo och Saab. Vi får säkerligen anledning att återkomma med fler nyheter.
Bland annat ska kinesiska Geely besökt både Saab och Volvo den senaste tiden. Enligt Dagens Industri var Geely på besök hos Saab i fredags och enligt Göteborgs-Posten var den kinesiska biljätten på besök hos Volvo så sent som i går.
Fler intressenter
Men det är inte bara Geely som visar intresse för Saab och Volvo. Enligt Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning ska omkring åtta spekulanter besökt företaget under den senaste tiden - och ytterligare några återstår.
- Vi räknar med att vara klara den här veckan, säger Gunilla Gustavs till TT.
Volvos presschef Maria Bohlin bekräftar för TT att ett antal intressenter ska besöka Volvo för en närmare presentation.
"Risken är stor"
Brist på intresse för de svenska bilmärkena finns alltså inte. Men de kinesiska spekulanterna möts av motstånd bland Volvofacken.
- Risken är stor att Volvo PV med en kinesisk ägare inte får tillgång till den senaste tekniken från de bästa underleverantörerna, att det utesluts från forskningssamarbeten i Europa och att vår bästa teknik kopieras, säger Magnus Sundemo, ordförande i Akademikerklubben Sveriges Ingenjörer vid Volvo PV, till Dagens Industri.
Magnus Sundemo är orolig för Volvos framtid om biltillverkaren får en kinesisk ägare.
- Kinesiska företag är styrda av staten och kommunistpartiet och är väldigt hierarkiska. Det blir inte lätt för oss på Volvo att samarbeta med en sådan ägare, säger Magnus Sundemo.
Slutspurten fortsätter för Volvo och Saab. Vi får säkerligen anledning att återkomma med fler nyheter.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska Saab och Volvo överleva som bilmodeller så tror jag att enda chansen till det är om det finns svenska och nordiska ägare, eljest försvinner de från bilmarknaden. Kineserna vill nog bara komma åt tekniken. De är ju duktiga på att kopiera och gör redan idag kopior av S 80 till en tredjedel av vad en Svensk S 80 kostar.
Håller med till 100%
Det är dags att försvara vår industri och fienden är högsta ledningen (outsorcing & bonus råttor), regeringen MÅSTE rädda framtiden! Vad ska vi göra annars, fångvaktare och rumptvättare allihopa? Krögare? Vakna för hte!
Enda möjligheten om en svensk ägare ska ta över är att komma med en tillverkningskostnadsprocess som tar luften ur alla andra. Vi har ingenjörskapacitet för detta i landet och behöver inte göra oss till slavar åt kinesen överhuvudtaget. Kinesrna har ett ordspråk som säger att: "Det är bättre att du är fattig än jag". Det är också det motto som driver Kina. Tekninken får dom ju gratis av giriga kapitlaister, med kortsiktiga vinstintressen. Därför måste svenska staten ingripa här och värna svensk teknik och produktion.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.