Det senaste offret i bilvärldens coronakris verkar vara Fords prestandaversion av Focus – åtminstone om uppgifterna från franska Caradisiac visar sig stämma.
Ford Focus RS är definitivt en prestigemodell för märket och att behöva lägga ned den kan inte ha varit ett helt enkelt beslut. Ford Focus RS dök upp första gången 2002 men kan nu alltså vara på väg att läggas ned.
Senaste generationen Ford Focus har ännu inte visats upp officiellt i RS-kostym och enligt uppgifterna är utvecklingen av den alltså nedlagd. Det beror på EU:s nya utsläppskrav som innebär att tillverkarna måste komma ned i en snittsiffra för koldioxidutsläpp på 95 gram per kilometer.
Eftersom Ford ännu inte fått ut några elbilar eller laddhybrider i större skala på vägarna har märket inte råd att lansera en Focus RS som skulle dra upp koldioxidsnittet för mycket även om den skulle utrustas med ett hybridsystem.
Den andra anledningen är att Ford redan innan coronakrisen behövde kapa kostnaderna drastiskt. Då gäller det att fokusera insatserna och det innebär att exempelvis elbilen Mustang Mach-E går före i prioriteringsordningen.
För den som är på jakt efter en prestanda-Focus gäller det alltså att hålla tillgodo med Focus ST med mindre effekt och enbart framhjulsdrift, jämfört med Focus RS som hade blivit starkare och fyrhjulsdriven.
Minns du prestanda-Fordarna?
Första generationen Ford Focus byggdes i bara 4 501 exemplar och fick en turboladdad 2,0-litersmotor på 215 hästkrafter. Det fanns bara en särskild blå lackering, Imperial Blue, att välja på.
Den andra generationen dröjde till 2007 och fick en 2,5-liters turbofemma som även delades med Volvo. Effekten låg på hela 305 hästkrafter, vilket innebar att ingenjörerna fick ta fram en avancerad framvagn kallad Revoknuckle för att det framhjulsdrivna chassit skulle klara av effekten.
Ford släppte även en specialversion kallad RS 500 i lika många exemplar med motorn trimmad till 350 hästkrafter. Bilen sålde slut på tolv timmar.
2015 dök tredje generationen Ford Focus RS upp och nu hade den även fått ett avancerat fyrhjulsdriftssystem och ett särskilt ”driftingläge”. Motorn tappade en cylinder och cylindervolymen minskades till 2,3 liter, men effekten ökade till 350 hästkrafter och 0–100 km/h gick på 4,5 sekunder.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.