Ford Focus RS får 350 hk och 440 newtonmeter samt ett körläge som hjälper dig att bredsladda, så här fungerar det.
Nya Ford Focus RS har blivit fyrhjulsdriven. Bilen har även förlorat den Volvobesläktade femcylindriga turbomotorn som senaste versionen motoriserades av.
Kraftkällan är i grund och botten samma fyrcylindriga 2,3-liters Ecoboost-motor som erbjuds i senaste Mustang. I Ford Focus RS har motorn bland annat fått en ny större twin scroll-turbo, större intercooler, större kylare och värmetåligare topplock och topplockspackning. Maximalt varvtal är 6 800 v/min och högsta effekten uppskattades först till 320 hästkrafter.
Men Ford skruvade på bitarna ett varv till och lagom till sportbilsevenemanget Goodwood Festival of Speed i helgen kunde de redovisa nya effektsiffror, 350 hk och 440 Nm i vridmoment.
Förutom motorn är så klart fyrhjulsdriften det stora numret med Focus RS. Den kan skicka maximalt 70 procent av drivningen till bakaxeln, vilket möjliggör goda möjligheter till busig överstyrning.
För att förbättra kurvtagningen fördelas kraften också i sidled. För det bakre hjulparet sköts fördelningen av en dubbel elektronisk koppling som kan lägga upp till 90 procent av drivningen på ett hjul för att säkerställa snabb kurvtagning.
Enheten som styr fyrhjulsdriften uppdateras 100 gånger i sekunden efter signaler från bilens sensorer som övervakar rattutslag, acceleration, hastighet och rörelser i sidled.
Förutom körlägena Normal, Sport och Track finns läget Drift. Det sistnämnda är en förlängning av antisladdsystemet (ESC) som känner av hur snabbt bilen är på väg att rotera runt sin egen axel och vad föraren gör för att räta upp ekipaget.
Drift-läget låter bilen ställa upp en bredare sladd om det känner av att föraren hela tiden är med och styr emot men går in och räddar situationen om föraren inte hänger med i rattvridandet. Fords motorsportavdelning menar att detta ska hjälpa fler att utvecklas i sin sladdkunskap. Liksom det vanliga antisladdsystemet kan Drift-läget även inaktiveras med en knapptryckning.
Under debuten för nya Focus RS på årets Goodwood Festival of Speed såg allt till en början ut att gå vägen. Men det rapporterades från amerikanska medier på plats att bilen sedan råkade ut för turbohaveri. En av dem som rattade bilen under tillställningen var Fordsponsrade sladdgurun och rallyföraren Ken Block.
Video
Diskutera: Vad tycker du om Fords Drift-mode hos Focus RS?
Kraftkällan är i grund och botten samma fyrcylindriga 2,3-liters Ecoboost-motor som erbjuds i senaste Mustang. I Ford Focus RS har motorn bland annat fått en ny större twin scroll-turbo, större intercooler, större kylare och värmetåligare topplock och topplockspackning. Maximalt varvtal är 6 800 v/min och högsta effekten uppskattades först till 320 hästkrafter.
Men Ford skruvade på bitarna ett varv till och lagom till sportbilsevenemanget Goodwood Festival of Speed i helgen kunde de redovisa nya effektsiffror, 350 hk och 440 Nm i vridmoment.
Förutom motorn är så klart fyrhjulsdriften det stora numret med Focus RS. Den kan skicka maximalt 70 procent av drivningen till bakaxeln, vilket möjliggör goda möjligheter till busig överstyrning.
För att förbättra kurvtagningen fördelas kraften också i sidled. För det bakre hjulparet sköts fördelningen av en dubbel elektronisk koppling som kan lägga upp till 90 procent av drivningen på ett hjul för att säkerställa snabb kurvtagning.
Enheten som styr fyrhjulsdriften uppdateras 100 gånger i sekunden efter signaler från bilens sensorer som övervakar rattutslag, acceleration, hastighet och rörelser i sidled.
Förutom körlägena Normal, Sport och Track finns läget Drift. Det sistnämnda är en förlängning av antisladdsystemet (ESC) som känner av hur snabbt bilen är på väg att rotera runt sin egen axel och vad föraren gör för att räta upp ekipaget.
Drift-läget låter bilen ställa upp en bredare sladd om det känner av att föraren hela tiden är med och styr emot men går in och räddar situationen om föraren inte hänger med i rattvridandet. Fords motorsportavdelning menar att detta ska hjälpa fler att utvecklas i sin sladdkunskap. Liksom det vanliga antisladdsystemet kan Drift-läget även inaktiveras med en knapptryckning.
Under debuten för nya Focus RS på årets Goodwood Festival of Speed såg allt till en början ut att gå vägen. Men det rapporterades från amerikanska medier på plats att bilen sedan råkade ut för turbohaveri. En av dem som rattade bilen under tillställningen var Fordsponsrade sladdgurun och rallyföraren Ken Block.
Video
Diskutera: Vad tycker du om Fords Drift-mode hos Focus RS?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Trevlig karamell och 4 dörrar till på köpet! Skulle kunna fungera som familjebil för mig :-)
Drift-mode... lite för mycket TV-spel kanske... men säkert hur kul som helst att försöka vara Ken Block för en dag.
Need? No. Nice? Yepp!
Drift mode = Trevligt opolitiskt korrekt...
otroligt fin!
Men guuuu, så onödig! Vem behöver 350hk? Vem behöver Drift-läge? Vem behöver fyrhjulsdrift ... ? En Dacia Sandero lastar många fler läskbackar till en bråkdel av kostnaden!
;-)
Herre je här har vi "bitchen" nr1!
Det finns ingen som helst logik utan vill ha bara.
Otroligt osexigt ljud i nyare bilar. Så här ska det låta!:
https://www.youtube.com/watch?v=cf_NH8yoCgY
Låt vara att det inte går lika fort, men det låter GÖTT!
@hultarn, jag synar din Rally Escort och höjer med en Ur-Quattro.
https://youtu.be/cDRkHXMHqFo
Kul bil! =) Men reagerade precis som hultarn på ljudet... Den lät ju för ynkligt. Vet inte vad det liknade? Gammal Saab V4? Borde man inte kunna få fram lite mulligare ljud ur en 2.3 fyra? Hoppas innerligt att det var filmen som hade dåligt ljud!
Verkar vara kupé-ljudet hela tiden - brukar dämpa en del. Förvisso låter polarens Dodge fetare innuti än utanpå så .. Får väl köpa japsdämpare om man vill ha lite bröl ;)
Kul med drift mode :) Bra för folk som tex vill köra på sjön på vinter men inte vill kvadda skiten i nån snödriva :P
[OT] Kloten, jag hade ingen koll att den gamla Bay bridge revs och att de byggt en ny. Inser att det var många år sedan jag var i SF... Kul att lära sig nya saker. [/OT]
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.