Jag hade velat vara med på det där morgonmötet för några år sedan när en av Fordingenjörerna kläckte idén:
–Hör ni, jag kom på en sak i natt. Tänk om vi skulle lägga till ett driftingläge bland körprogrammen i nya Focus RS?
De förstummade minerna, de höjda ögonbrynen, de allt mer gillande nickningarna – ja jisses, vilken grej vore inte det!
Februari 2016. På racerbanan Circuit Ricardo Tormo utanför Valencia sitter jag bakom ratten i en ny, 350 hk stark, fyrhjulsdriven Focus RS i kulören ”nitrious blue”. Bilen står mellan två cirklar med koner, en med liten diameter, en med stor. Min bisittare från Ford Performance har visat hur jag kopplar in ”Drift mode” så att styrningen går lättare och dämparna bak lägger sig i ett ”mjukläge”.
–Bara lägg om ratten, i med ettan och tryck till på gasen, du kommer att fatta direkt!
Och ta mig tusan, när RS-Forden sätter i väg och jag knyckt till på kringlan lyckas jag direkt hålla fronten tätt intill den inre konraden samtidigt som bakvagnen ”hänger ut” mot den yttre. Jag styr emot, balanserar bilen förbluffande enkelt med hjälp av styrning och gaspedal. Jag noterar i backspegelen att rökutvecklingen från däcken är avsevärd. Visst, det här är synnerligen fånigt, dumt rentav, och alldeles, alldeles urkul! Jag, 58 år, sitter här och leker Ken Block.
Om ”Drift mode” vore det enda Focus RS hade att komma med skulle bilen inte vara mycket att skriva hem om. Men den är mycket mer, en ”GTI” som vuxit ur sin klass och som på allvar kan hota betydligt mer namnkunniga och dyra modeller när det gäller fartresurser och kanske framför allt köregenskaper. Kombinationen 2,3-liters turbofyra (i grunden samma som i nya Mustang), fyrhjulsdrift med varierbar kraftfördelning fram/bak och så kallad torque vectoring – automatisk drivkraftfördelning – mellan bakhjulen samt en ytterst avvägd, direkt styrning har resulterat i köregenskaper jag inte kan beskriva som annat än fenomenala.
Bankörning avslöjar dels ett helt bergfast väggrepp (däcken är för Focus RS skräddarsydda Michelin Sport Cup 2), dels en alldeles neutral balans. Trots att jag verkligen hårdprovocerar bilen märks ingen som helst understyrning i böjarna. Focus RS rör sig snabbt, mycket snabbt, runt banan men utan den minsta dramatik. Jag kopplar till slut bort antisladdsystemet helt och hållet men får i retur bara en gnutta sidfriktion mitt i och ut ur böjarna, trots att jag håller gaspedalen i botten. Focus RS är inte bara svindlande snabb, den erbjuder en vägsäkerhet och en körkänsla som ingen annan i klassen matchar.
Det finns fyra körlägen att välja: normal, sport, bana och drift. Sex olika parametrar påverkas av det val man gjort: fyrhjulsdrivningen, stötdämparinställningen, styrkänslan (det är bara 2,0 rattvarv mellan fulla hjulutslag), motorresponsen, antisladdsystemets ingrepp och avgasljudet. Det senare är syntetiskt och varierar bland annat med hjälp av en elmotoriserad flärp som justerar flödet så att väl avvägda ljudsmällar rullar ut ur de dubbla piporna bak. Oavsett körläge kan stötdämparnas hårdhet ställas in separat (i två olika lägen) med en knapp längst ut på blinkersspaken.
Samarbetet motor, växellåda och koppling är ren njutning. Det finns massor av drag från lågvarv, turbofördröjning existerar inte och den som vill göra riktigt snabba starter kan dessutom pröva ”launch control”, en ovanlig finess i en bil med manuell låda. Det jag möjligen kan sakna i RS är en riktig ”urvarvningskaraktär”. Momentkurvan är hög och platt som Taffelberget i Sydafrika. Bilen känns som en tunglevererande slugger, men den riktigt bitande spetsen saknas. Där är en direkt konkurrent som Honda Civic Type R strået vassare. Personligen satt jag också lite för högt i den provbil som var utrustad med skalstolar.
RS-motorn byggs i just Valencia där provkörningen ägde rum, medan monteringen av resten sker i tyska Saarlouis på samma lina som andra, mindre bemedlade Focusversioner. Det är lite signifikativt; den här våldsamt potenta modellen har samtidigt alla goda vardagsegenskaper i behåll. Den är lika rymlig och praktisk med sina fem dörrar (premiär för Focus RS), den är förstås lite bullrigare, lite stötigare och en hel del törstigare.
Priset har ökat rejält sedan förra generationens RS men den nya är också betydligt ”mer” bil i allt. Hittills är cirka 40 bilar förhandsbeställda i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus RS?
PRIS, FRÅN KR: 394 300.
MODELL: Femdörrars sportbil.
SÄLJSTART: Nu, introduktion april–maj 2016.
MÅTT, CM: L 439/B 182/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 600.
MOTOR: Tvärställd 4-cyl. rak bensinturbo, laddluftkylare. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder, direktinsprutning. Volym 2 300 cm3. Max effekt 350 hk (258 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 440 Nm (temporärt max 470 Nm) vid 2 000–4 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Permanent fyrhjulsdrift. Varierbar kraftfördelning fram/bak (max 30/70), varierbar kraftfördelning (0/100 på respektive hjul) mellan vänster och höger sida bak. Sexväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 266 km/tm. Acceleration 0–100 km/tim på 4,7 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 7,7 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 175 g/km.
KONKURRENTER: Honda Civic Type R, VW Golf R, Subaru WRX STI.
Vad nytt?
Första Focus RS-modellen med fyrhjulsdrift.
För vem?
Den med riktigt höga krav på körupplevelsen.
Plus:
Extremt underhållande och säkra köregenskaper, massivt grepp, urstark motor.
Minus:
Saknar sista ”udden” i motorkaraktär.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ford har åter igen bevisat, att man kan bygga bilar!
FETT GRYM!!! :D
Vad blir väntetiden på den, här?
En rallybil för dem som hellre tittar ut genom rutan än på insidan bilen (sistnämnda vill nog ha automat ändå).
Bör passa dem som även gillar Subaru och Mitsubishis motsvarande bilar.
Den fick stryk på foten hos mig då den för att vara en praktisk halvkombi saknar bagageutrymme, 260l är liten om man behöver använda den till vardags.
Ford har ju nästan alltid haft riktigt roliga chassin. Det är ju bara resten som är problemet...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.