Trots hög prislapp blev Audis elbil e-tron nyligen den mest sålda elbilen i Norge och även här i Sverige har modellen blivit relativt populär. Nu förbereder sig märket för lanseringen av den mindre Q4 e-tron och toppmodellen e-tron GT, samtlidigt som fler laddhybrider ska rullas ut.
Men på längre sikt håller Audi också på att ta fram en konkret plan för när bensin- och dieselmotorer helt ska fasas ut, enligt uppgifter till Wirtschaftswoche.
Exakt när förbränningsmotorerna ska försvinna är oklart, men enligt uppgifterna kan det handla om 10–15 år. Beslutet ska tas inom några månader. Det är dock osäkert om det även innefattar laddhybrider.
Exakt när bensin- och dieselmotorerna försvinner är oklart, men det kan handla om 10–15 år
Audi har inte bekräftat uppgifterna men Audichefen Markus Duesmann svarar att ”omtanke om miljön och ekonomisk framgång går hand i hand” när tidningen intervjuar honom.
– Jag har många goda vänner i Berlin som är ”gröna”. Och så mycket kan man säga som att det inte är något sammanträffande. Jag har alltid haft tendenser åt det hållet, säger han.
Markus Duesmann förklarar också att småbilen Audi A1 är ”under diskussion”. Det är inte lätt att få en liten bil att bli lönsam, särskilt i konkurrens med Mini och andra framgångsrika småbilsmodeller.
Däremot tror han mycket på den nya elbilsmodellen som går under namnet ”Projekt Artemis” – den blir inte någon lyxig sedan och inte heller någon suv, utan en ny biltyp med hög effektivitet och gott om utrymme.
Läs också: Audis besked: Ska utveckla ”supereffektiv” elbil
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.