Audi har fortfarande inte visat upp den nya eldrivna toppmodellen RS e-tron GT, trots att den smygvisats flera gånger.
Inte heller nu är Audi RS e-tron GT helt officiell, men Audi bjuder i alla fall på några nya detaljer kring prestanda och laddning för den nya modellen.
Audi RS e-tron GT blir märkets sportigaste och snabbaste flaggskepsmodell med eldrift. Den får en fyradörrarskaross och baseras tekniskt på samma plattform som Porsche Taycan. Bien ska byggas på samma tillverkningslina som sportbilen R8.
Mellan raderna står det klart att Audi vill positionera den nya modellen i samma klass som Porsche Taycan, Tesla Model S och Lucid Air.
Tvåväxlad låda
Den nya toppmodellen får 800-voltsteknik och kan snabbladdas med en effekt på 270 kW. Den har även fyrhjulsstyrning, luftfjädring och två elmotorer som tillsammans ger 598 hk (eller 646 hk i ett särskilt overboostläge).
Den bakre elmotorn har en egen, tvåväxlad växellåda för att ge bättre prestanda – som i Porsche Taycan.
Batteripaketet har en kapacitet på 83,7 kWh vilket är mindre än i Tesla Model S och Porsche Taycan med det stora tillvalsbatteriet, men Audi använder bland annat flera avancerade kylningssystem för att öka effektiviteten och sänka förbrukningen.
Den officiella premiären för Audi RS e-tron GT dröjer till 2021.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snabba elbilar börja bli rätt tråkigt nu
Jarl: Vilken snabb elbil är det du har erfarenhet av som du tycker är tråkig?
När har jag användning för en sådan bil i Sverige?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.