Nästa artikel
Nya Toyota Auris – första bilderna
Nyheter

Nya Toyota Auris – första bilderna

Publicerad 20 augusti 2012 (uppdaterad 21 augusti 2012)
Nu visas de första bilderna på nästa generation Toyota Auris. Bilen tar del av Toyotas nya formspråk och blir längre, lättare och lägre.

I samband med bilsalongen i Paris i slutet av september presenteras Toyotas utmanare i Golfklassen – Auris – i ny tappning. Nya Auris mäter 427,5 centimeter på längden och har således blivit 5,5 centimeter längre än sin föregångare.

Modellen inordnas i den japanska tillverkarens nya formspråk, med allt vad det innebär. Bland annat har strålkastarna smalnats av, grillen arbetats om, taklinjen sänkts 5,5 centimeter och nya varselljus med lysdioder har tillkommit.

I kupén utlovas bättre material än tidigare, två centimeter mer benutrymme för passagerarna i baksätet och ett lastutrymme som är nio centimeter längre och som sväljer sex liter mer än tidigare, totalt 360 liter. ”Ett av klassens största glastak” erbjuds som tillval.

Genom att använda högfållfasthetsstål har Toyota bantat Auris med 40 kilo jämfört med nuvarande generationen. Toyota menar också att karossen blivit styvare och att vägegenskaperna förbättrats med nya hjulupphängningar och ny styrning.

Nya Toyota Auris kommer att erbjudas med två bensinmotorer på 1,33 eller 1,6 liter, två dieslar på 1,4 eller 2,0 liter samt en hybridversion som kombinerar en bensinmotor på 1,8 liter med en elmotor. Inga förbrukningssiffror eller fler specifikationer är i dagsläget officiella.

Tillverkningen äger rum i Storbritannien och den svenska premiären är förlagd till början av 2013. Ungefär samtidigt lanseras nya upplagan av Volkswagen Golf.

Diskutera: Vad tycker du om nya Toyota Auris?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-08-20 19:42
Audi A5 SB

Så, på en bil utan glastak lär det finnas en balk mellan B-stolparna. På en bil med glastak finns det vad då?

Återigen, det vore synnerligen intressant att få veta....

#c • Uppdaterat: 2012-08-20 20:26
KaptenOberkommando

Audi med flera: alltså "glas och glas", det heter så lite förenklat men i grunden stämmer den engelska textens "lightweight polycarbonate material". Jag törs lova att den där "balken" som Audi efterlyser med råge kompenseras av "glastakets" struktur. Jag kan inte för mitt liv tänka mig att någon biltillverkare ersätter plåttakskonstruktionen med en svagare variant. Hur skulle det se ut? Men visst skulle några tester vara av intresse, trots allt.

#d • Uppdaterat: 2012-08-20 20:35
Thommys

Shogun, Det är rätt märkligt att det inte finns någon form av typning av konstruktioner. Tillverkarna klarar sig ända tills någon avslöjar dem i något krockprov. Krockprov är så dyra att inte vem som helst gör det. Det vet tillverkarna.

Mig veterligen brinner polykarbonater men det kanske är något (farligt) flamskyddsmedel i dem.

#e • Uppdaterat: 2012-08-20 20:57
Thommys

PREVIA, nu råkade det ju vara gamla B-kass du visade. Men det är klart nya Auris är kanske inte modernare än en Mercedes från 2005.

#f • Uppdaterat: 2012-08-20 21:09
PREVIA

Det är nog inte glas i taket även om det är genomskinligt läser man här.
The big change is found in the optional fixed panoramic roof panel. It picks up on the V's green theme as it is made from a lightweight polycarbonate material that's 40% lighter than the same roof made of glass. Aside from the obvious mass reduction, it delivers a lower centre of gravity, which is good for handling
http://www.driving.ca/research-car/roadtest/Compact+2012+Toyota+Prius/5588468/story.html
Tommys, tycker säkert att Mercedes B är mycket snyggare än denna nya Japan. Smaken är lite olika hos oss , en del gillar Mercedes B som den här.
http://otoloso.blogspot.se/2011/09/new-mercedes-benz-b-class-2013.html
Andra uppfattar Auris som snyggare så är det bara.
http://www.autoevolution.com/news-g-image/toyota-releases-first-official-pictures-of-all-new-auris-photo-gallery/83660.html

#g • Uppdaterat: 2012-08-20 21:43
PREVIA

Tommys ,
du har helt rätt, hur kunde jag ta fel på den gammla snygga Mercedes B och den nya ännu mycket snyggare Mercedesen som jag nu lagt in en bild på. En klar taxibilsfavorit även den tror jag. Appropå moderna bilar så är äldre Priusar modernare än alldeles nya Mercedesbilar som fortfarande har drivremmar kors och tvärs som driver en gammal typ av vattenpump, generator, Acc kompressor som följer varvtalet på förbränningsmotorn istället för elektriska som kan styras separat till valt varvtal som i Hybridbilarna. Det sitter säkert en äldre typ av generator med kol som slits istället för en borstlös generator, startmotorn är säkert även den av den äldre typen med borstar mot en kollektor med solonoid och startrelä som i bilens tidiga barndom där kugghjulet skulle tvingas in i en kuggkrans för att starta bilen.

#h • Uppdaterat: 2012-08-20 22:08
KaptenOberkommando

Och inte heller leifer kunde stava rätt i första meningen - vilket ju är att föredra om man nu ändå skall göra sig lustig över andras stavfel, menar jag ...

#i • Uppdaterat: 2012-08-20 22:44
saabnisse

Jag tycker att bilen ser helt ok ut och inredningen är ju i alla fall inte mörksvart som verkar vara så populärt numera.

Om glastaket, som PREVIA skriver, är av PC skulle jag vilja veta hur de behandlat det för att klara några år utan att brytas ner.
Jag har PC i främre rutorna på min båt och jag är inne på tredje bytet nu.
De klarar inte UV-ljus utan bryts ner på några år.
Annars är ju PC bra eftersom det innan nerbrytningen är okrossbart, men inte oförstörbart.
Eftersom det är en termoplast är det elastiskt och eftergivligt vilket betyder att den otäcka älgen nog inte knäcker taket men trycker ner det kanske mer än ett plåttak.
Men jag håller helt med Shogun, jag skulle vilja se en hållfasthetstest.
Kör en repa på Saabs gamla testbana med syntetälgen, jag tror den finns kvar.

#j • Uppdaterat: 2012-08-20 22:50
A_q

Jaha, det är så där en Honda Civic ser ut när man sätter ett Toyota emblem på den. Har ju alltid undrat. Spännande!

#k • Uppdaterat: 2012-08-21 08:25
Mistro

Har absolut inga problem med glastak utan utgår ifrån att de är minst lika säkra som vilket plåttak som helst.
Älgolyckor kan vi diskutera i oändlighet men sanningen är att ingen bil med säkerhet klarar en sådan olycka bra. ( om olyckan är framme ;)
Skall man överleva en sådan smäll så skall man ha tur eller sitta i en lastbil.

Tycker att diskussionen är lika urvattnad som att diskutera krocksäkerheten utav mopedbilar.
Hur klarar en Mazda Miata eller andra bilar med tygtak en älgolycka,..eller det kanske är en annan historia?
Utav vad jag har läst så påverkar dessa glastak inte krocksäkerheten negativt.
På Peugeot vet jag att man har gått ner kraftigt i tjocklek på detta glastak för att spara vikt ( ifrån tidigare 10mm till 6mm idag har jag för mig ) ...antar att glastaken idag ändå är starkare.
Glastak har nu funnits i ganska många år och man borde ha sett statistik på dess olämplighet om så var fallet....tycker att "rädslan" för dessa tak är obefogad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.